Suomenlahdella voi törmätä poliisin tehokkaaseen partioveneeseen, joka soveltuu valvonnan lisäksi myös meripelastus- ja öljyntorjuntatehtäviin.
Helsingin poliisilaitoksen käyttöön luovutettiin syksyllä 2017 tuliterä monitoimipartiovene, joka sai edeltäjänsä nimen Ville 1.
Alus on kokkolalaisen Kewatec AluBoat Oy:n rakentama 12-metrinen alumiinivene. Sen voimanlähteenä toimii Caterpillarin 13-litrainen ja tuhat hevosvoimaa tuottava moottori, jonka ansiosta Ville 1 kykenee saavuttamaan 42 solmun huippunopeuden.
Ville 1:llä voidaan suorittaa normaalin vesiliikennevalvonnan sekä yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämisen lisäksi myös kuljettajaa loukkaantuneita tai omaisuutta sekä suorittaa meripelastustehtäviä ja rantautua mataliin rantoihin.
Lue myös: Ennen vanhaan "ei katsottu sopivaksi" – poliisiautoja kuvaava ylikomisario Sami Hätönen iloitsee suuntauksesta, joka on tehnyt työkaluistakin tyylikkäitä
Noin 750 000 euroa kustantaneen Ville 1:n erikoisuutena on se, että se kykenee toimimaan myös öljyntorjuntatehtävissä. Sen hankintaan saatiinkin rahoitusta öljyntorjuntarahastolta.
Veneen hankinta- ja varusteluprosessissa mukana ollut Helsingin poliisilaitoksen venepoliisin esimies ylikonstaapeli Jarmo Niininen kertoo MTV Uutisten haastattelussa, että partioveneiden keskimääräinen elinkaari on noin 25 vuotta. Ville 1:n on määrä pysyä käytössä 30 vuotta eli lähes 2050-luvulle asti.
– Aluksen rakenteellinen tukevuus, merikelpoisuus, suorituskyky ja suojaavuus on huomioitu pitkälle tulevaisuuteen, Niininen kertoo.
Artikkelin yläpuolella olevalla videolla Niininen kertoo, miksei tavallisella siviiliveneellä kannata yrittää Villeltä karkuun. Entä miksi Helsingin poliisin veneet ovat kaikki Villejä? Katso videolta!
Alla vauhdikkaampaa dronekuvaa nopeasta poliisiveneestä.
1:20
Vierailimme syksyllä 2017 mediatilaisuudessa, jossa Helsingin poliisi esitteli venettä. Alla olevalta videolta löydät lisää kuvamateriaalia veneestä ja sen toiminnasta.
1:23
Lue myös: Moottoripyöräpoliiseille aivan uusi työkalu – tämän katuraketin kanssa ei kannata lähteä kilpasille
Artikkeli on julkaistu aiemmin kesällä 2021.