Mansikkapilvi-blogissa Noora, 30, ottaa kantaa päivystyspoleista käytävään keskusteluun.
Mansikkapilvi-blogia pitävä Noora, 30, on sairaanhoitaja. Blogissaan hän haluaa ottaa kantaa päivystyspoleista käytävään keskusteluun, jossa aiheena ovat viime aikoina olleet potilaiden ankeat kokemukset.
Keskustelun päivystyksistä aloitti Kouvolan Myllykoskella asuva perhe: Alisa Koskela ja Tapio Koivula joutuivat pelkäämään vasta puolen vuoden ikäisen tyttärensä hengen puolesta, koska Kouvolassa Kuusankosken päivystyksessä pariskuntaan suhtauduttiin heidän sanojensa mukaan hyvin välinpitämättömästi.
"Päivystykseen hakeutuu hirveästi ihmisiä sellaisilla vaivoilla, jotka voisi hoitaa arkipäivänä"
Noora muistuttaa, että päivystykset on tarkoitettu ihmisille, joiden henki on uhattuna, joiden tulee saada hoitoa viimeistään vuorokauden kuluessa sairastumisesta tai joille hoidon viivästyminen voi aiheuttaa pysyvää terveydellistä haittaa.
– Kuitenkin päivystykseen hakeutuu hirveästi ihmisiä sellaisilla vaivoilla, jotka voisi hoitaa arkipäivänä myös omassa terveyskeskuksessa. Minun mielestäni riittävä peruste päivystykseen tulolle ei ole se, että kun sinne omaan terveyskeskukseen ei saa aikaa. Hoitajaresurssit ovat hyvin rajalliset päivystyksissä ja kuitenkin jokainen, joka päättää päivystykseen tulla, on hoidettava jossain vaiheessa, Noora kirjoittaa blogissa.
Moni valittelee varsinkin päivystysten pitkiä odotusaikoja. Noora kertoo, etteivät päivystyksen käytännöt ja se, miksi jotakuta hoidetaan, aina aukea maallikolle.
– Ärsyttää lukea iltapäivälehdistä ja Facebookista kommentointia siitä, miten hoitajat ei tee työtään ja tyhjässä päivystyksessä joutuu odottelemaan kohtuuttoman kauan, Noora toteaa.
– Päivystyksessä potilaat hoidetaan kiireellisyysjärjestyksessä. Ne, ketkä meinaa kuolla käsiin tai kenelle aiheutuisi suurta haittaa sen vuoksi, jos hoitoa ei aloiteta esimerkiksi 10 minuutin sisällä saapumisesta hoidetaan ensin, oli aulassa sitten kuinka monta kymmentä päätä tahansa odottamassa.
"Joka ikinen hoitaja päivystyksessä toivoisi mieluummin..."
Hoidontarvetta päivystyksessä arvioi sairaanhoitaja. Kiireellisyysarviota voi muuttaa, jos potilaan voinnissa tapahtuu muutoksia. Päivystyksessä työskentelee myös useita erilaisia lääkäreitä, jotka keskittyvät erilaisiin potilaisiin.
– Eli vaikka yhden huoneen ovi kävisikin ja sinne menee joku sellainen henkilö, joka on tullut päivystykseen sinun jälkeen ja näyttääkin vielä olevan paremmassa kunnossa kuin sinä, niin just se lääkäri ei välttämättä edes pystyisi sinua tutkimaan. Ei sisätautilääkärit tutki kirurgisia potilaita eikä kirurgit hoida esimerkiksi diabeetikoita.
Moni kritisoi myös sairaalan käytävillä aikaa viettäviä hoitajia, jotka juttelevat tai tekevät jotakin muuta kuin hoitavat potilaita. Noora muistuttaa, että tällainen hoitaja on todennäköisesti tehnyt kaiken, minkä voi, ja odottaa nyt lääkäriltä lisämääräyksiä.
– Voitte uskoa, kun kerron, että joka ikinen hoitaja päivystyksessä toivoisi mieluummin, että se päivystys olisi tyhjä kuin tupaten täysi ja hommia tehdään sen eteen, että ihmiset pääsisivät eteenpäin joko kotiin, terveyskeskukseen tai osastolle.
Lähde: Mansikkapilvi
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.