Suomalaisyrityksen kehittämät puupohjaiset kipsit ovat nousseet varteenotettavaksi vaihtoehdoksi perinteisille kalkkikipseille. Puukipsin etuja ovat nopeus ja kierrätettävyys. Puukipsit valmistetaan salaisen reseptin mukaan haapahakkeesta ja biopolymeerista.
Puupohjaisen kipsin laittaminen kyynärvarteen sujuu nopeasti.
– Se on haapahakkeesta ja biopolymeerista tehty tuote, lämpömuovailtava eli se lämmitetään 65 asteeseen, jonka jälkeen se on täysin muotoiltava. Se on myös täysin myrkytön, ekologinen ja maatuva, luettelee Dassietin operatiivinen johtaja ja kipsimestari Michael Lindroos.
Puukipsejä myös eläimille
Woodcastiksi nimetyllä materiaalilla on jo pitkä historia.
– Helsingin yliopistossa 2005 kaksi kemian opiskelijaa keksi tuotteen ja siitä lähti tuotteen kehitys, kertoo Lindroos.
Ensimmäiset puukipsit tulivat markkinoille vuonna 2010 ja sen jälkeen tuotetta on kehitetty edelleen. Uusin puukipsi on entistäkin nopeampi asentaa. Puukipsin suurin etu verrattuna perinteiseen kipsaukseen on juuri ajan säästäminen.
– Hoitajat on tänä päivänä kiireisiä työyksiköissä eli se ajankäyttö, joka käytetään kipsaukseen, on iso asia, tietää Lindroos.
Ihmisten lisäksi puukipsejä ja -lastoja on kehitetty myös lemmikkieläimille.
Woodcast-materiaali kelpaa moniin tuotteisiin
Kipsit ja lastat eivät ole ainoita tuotteita, joihin Woodcast-materiaali kelpaa.
– Woodcastia on käytetty tähän asti pääasiassa ihmisten ja eläinten kipsauksessa, mutta sillä voi korvata muovin ja synteettiset materiaalit monissa eri käyttötarkoituksissa, kuluttajatuotteissa, teknologiassa ja muodissa. Suuret kansainväliset kuluttajabrändit ovat todella kiinnostuneita materiaalistamme, koska he haluavat löytää ympäristöystävällisen mutta kestävän materiaalin, jolla voivat korvata muoviosat tuotteissaan. Puhelin soi viikottain, Dassietin toimitusjohtaja Jimmy Takki kommentoi.
Suomen ja Euroopan lisäksi puukipsit ovat jo valloittaneet markkinoita Lähi-idässä ja Kanadassa.
– Keskitymme nyt lanseeraamaan uusia tuotesarjojamme Suomessa ja ulkomailla sekä laajentamaan niitä. Tunnemme Suomen terveydenhuollon ja pelastustyön hyvin, joten luonnollisesti aloitamme täältä, mutta on selvää, että todellisen kasvun veturit ovat Suomen ulkopuolella. Siksi olemme lähteneet rohkeasti avaamaan ovia sekä Euroopassa että Pohjois-Amerikassa. Lisäksi keskustelemme suurien kansainvälisten brändien kanssa Woodcast-materiaalin käytöstä kuluttajatuotteissa, visioi Jimmy Takki.