Poliisi tutkii tapausta törkeänä maksuvälinepetoksena.
Poliisi kertoo tiedotteessaan tuoreesta tapauksesta, jossa mies menetti suuren määrän rahaa pankkihuijauksen yhteydessä.
Poliisin mukaan mies oli maanantaina 4. maaliskuuta saanut sähköpostin "Nordea-pankilta".
Viestissä kerrottiin, että miehen tulisi kiireellisesti antaa pankkitietoja.
Mies luuli asioivansa pankin kanssa ja antoi tietojaan sähköpostitse.
Valitettavasti sähköposti oli kuitenkin valheellinen kalasteluyritys, eli lähettäjänä ei todellisuudessa ollut Nordea-pankki.
Viestinvaihdon jälkeen mies oli tarkastanut pankkitilinsä.
– Kahdelta tililtä oli kadonnut rahaa noin 93 000 euroa, poliisi kertoo anastetuista summista.
Lue myös: Kyberturvallisuuskeskus varoittaa sähköpostitilien murtoaallosta
Poliisi muistuttaa: Huomioi nämä seikat
Poliisi muistuttaa, että huijarit pyrkivät usein aiheuttamaan kiireellisyyden tunteen. Näin toimittiin myös tässä tapauksessa.
Huijarit ovat usein myös taitavia luomaan aidon vaikutelman, mikä voi hämätä huijauksen kohdetta. Esimerkiksi viestin lähettäjäkentässä voi näkyä aidolta vaikuttava sähköpostiosoite tai organisaatio.
– Pankkitunnuksia ei silti missään tilanteessa tule antaa kenellekään viestitse, vaikka pyytäjänä esiintyisi pankki tai viranomainen, poliisi muistuttaa.
Myös Nordea kertoo nettisivuillaan, että pankki tai viranomaiset eivät koskaan pyydä pankkitunnuksia, korttitietoja tai tunnuslukuja puhelimitse, tekstiviestillä, sähköpostitse tai sosiaalisen median kautta.