Jo kymmenet suomalaiset ovat langenneet tähän katalaan ansaan – näin huijaussoitto etenee

Poliisi varoittaa kansalaisia katalista pankkitunnuksia kalastelevista huijareista, jotka ovat lähestyneet uhrejaan puhelimitse ja yrittäneet viedä tileiltä rahat.

Poliisille on tehty pelkästään tämän kuun aikana noin kolmekymmentä rikosilmoitusta kyseisen tyyppisistä soitoista, joissa uhreilta on viety yhteensä lähes 370 000 euroa.

Yrityksen asteelle jääneistä tapauksista puolestaan on tehty kymmenkunta rikosilmoitusta.

Huijauksessa soittaja väittää olevansa lainayhtiön edustaja ja tiedustelee uhrilta, onko tämä ottanut lainaa yritykseltä.

Soiton aikana huijari yrittää kalastella uhrilta tämän pankkitunnukset väittämällä, että hän siirtää puhelun pankin "sulkupalveluun".

Näin huijauspuhelu etenee

– Luottoyhtiöstä hei, oletko hakenut lainaa?

– En ole.

– Sinun nimissäsi on jätetty meille 5 000 euron lainahakemus. Onko sinulla tili pankissa X?

– Kyllä, se on minun pankkini.

– Hetkinen, yhdistän puhelun pankin X sulkupalveluun/petososastolle/turvapalveluun…

– Pankin X turvahenkilö täällä, hei. Tiedoillasi on yritetty nostaa lainaa monen eri henkilön toimesta. Osa hakemuksista on hyväksytty. Nyt nuo lainahakemukset pitäisi saada suljettua, ja se onnistuu vain verkkopankkitunnuksilla. Sinulle on lähetetty tästä kirje aiemmin, eikö se ole saapunut perille? Anna verkkopankkitunnuksesi ja salasana, jotta saamme estettyä tämän toiminnan.

Lähde: Poliisi.

Poliisi: Pankkitunnuksia ei tule antaa puhelimitse

Poliisi muistuttaa, ettei pankkitunnuksia tule koskaan antaa puhelimitse tai tekstiviestitse.

– Verkkopankkitunnusten kysyminen esimerkiksi puhelimessa tai tekstiviestillä on merkki huijauksesta, poliisi kertoo tiedotteessaan.

Poliisi myös huomauttaa, että pankin turvahenkilö pystyy pysäyttämään epäilyttävän toiminnan tililtä ilman uhrin toimenpiteitä.

Huijauksen uhriksi joutunutta poliisi ohjeistaa ottamaan yhteyttä omaan pankkiin ja tekemään rikosilmoituksen poliisille.

Lue myös:

    Uusimmat