Suomalaisten tyttöjen ja poikien väliset erot lukutaidossa ovat merkittävästi suuremmat kuin OECD-maissa keskimäärin. Lisäksi hyvien lukijoiden määrä on ennallaan, mutta heikkojen lukijoiden määrä on kasvanut.
Suomalaistyttöjen ja -poikien väliset erot lukutaidossa ovat OECD-maiden suurimmat. Tuoreessa Pisa-tutkimuksessa ero tyttöjen hyväksi oli Suomessa 52 pistettä, kun se keskimäärin oli 30 pistettä.
Lue myös: Hyviä uutisia Pisa-tutkimuksesta: Suomalaisnuorten lukutaito on maailman huippua!
Parhaiten lukevien joukkoon yli 20 prosenttia suomalaistytöistä, mutta vain 9 prosenttia suomalaispojista. Vastaavasti heikoimpien lukijoiden joukkoon sijoittui pojista 20 prosenttia ja tytöistä ainoastaan 7 prosenttia.
Pojissa heikkojen lukijoiden määrä on lisääntynyt 7 prosenttiyksikköä vuoden 2009 jälkeen. Tytöissä kasvua on ollut 4 prosenttiyksikköä. Tutkimusyhteenvedossa todetaan heikkojen lukijoiden määrän kasvun olevan erittäin huolestuttavaa.
Lue myös: Pisa-tutkija ei allekirjoita ehdotusta, jonka mukaan poikien oppimismenestys paranisi miesopettajia lisäämällä
Kaikki nuoret mukaanluettuna suomalaisissa on keskimääräistä enemmän erinomaisia lukijoita. Vime vuonna heitä oli 14 prosenttia suomalaisnuorista. OECD-maissa erinomaisia lukijoita oli keskimäärin hieman alle 9 prosenttia ikäluokasta.
Heikoimmin pärjäävien tulokset heikkenevät
Oppilaiden vanhempien koulutus, ammatti ja varallisuus, eli sosioekonomiset erot olivat kaikissa maissa yhteydessä oppilaiden lukutaitoon.
Suomessa parhaiten ja heikompien pärjäävien sosiokonomisten erojen vaikutus vastaa noin kahden kouluvuoden opintoja. Suomessa sosioekonomisten erojen vaikutus parhaiten ja heikoimpien välillä oli 79 pistettä, kun taas OECD-maiden keskiarvo on 88 pistettä.
Suomessa oppilaiden vanhempien taustan vaikutus oppilaiden lukutaitoon on kasvanut vuosien aikana. Vuonna 2009 parhaan ja heikoimman neljänneksen ero oli 62 lukutaitopistettä. Ero johtuu siitä, että heikoiten pärjäävien nuorten tulokset ovat heikentyneet edelleen.
Mukana 79 maata
Pisa-tutkimuksessa selvitetään 15-vuotiaiden lukutaitoa, matematiikan sekä luonnontieteiden osaamista. Vuoden 2018 Pisa-tutkimukseen osallistui 79 maata ja aluetta.
Suomessa lukutaidon, matematiikan ja luonnontieteiden arviointitulokset saatiin kaikkiaan 5 649 perusopetuksen oppilaalta. Tutkimuksen Suomessa toteutti Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen ja Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskuksen yhteenliittymä.