Suomalaisyritykset ovat aiempaa vastuullisempia – yksi tärkeä asia jäänyt kuitenkin unholaan

1:55img
Suomalaisyritykset ovat aiempaa vastuullisempia, kertoo tuore tutkimus.
Julkaistu 03.12.2021 09:14
Toimittajan kuva
Päivi Mäki-Petäjä

paivi.maki-petaja@mtv.fi

@pmakipetaja

Vastuullisuus on suomalaisyrityksille entistä tärkeämpää, kertoo tuore Yritysvastuu-tutkimus. Siitä huolimatta yritykset eivät hyödynnä kaikkia kestävään kehitykseen liittyviä liiketoimintamahdollisuuksia. Erityisen tärkeänä yritykset pitävät ilmastonmuutoksen torjuntaa.

Sellusta pakkausmateriaaleja jalostava Paptic-yrityksen kehittämällä puupohjaisella pakkausmateriaalilla voidaan korvata muovia esimerkiksi ostoskasseissa ja verkkokaupan lähetyspakkauksissa. Vastuullisuus on siis lähtökohta koko yrityksen olemassaololle. 

– Vastuullisuus on se lähtökohta, miksi me ollaan olemassa. Vastuullisuus on mukana kaikessa, mitä me tehdään lähtien raaka-ainevalinnoista, tuotannosta ja materiaalin käytöstä, listaa Papticin vastuullisuusjohtaja Hanna Kalliomäki

Yritysvastuugraffa2

Hyvin pieni osuus yrityksistä hyödyntää vastuullisuutta toiminnan ja tuotteiden kehittämisessä.

Tuotekehittelyssä ei hyödynnetä vastuullisuutta

Yritysvastuuverkosto FIBSin tuoreen kyselyn mukaan vastuullisuus on noussut tärkeälle sijalle lähes kaikkien suomalaisyritysten toiminnassa.

– Vastuullisuus ei ole enää mitään irrallista. Oikeasti nyt nähdään, että vastuullisuus heijastuu yrityksen liiketoimintamahdollisuuksiin ja kykyyn tehdä tulosta, tiivistää FIBSin johtaja Helena Kekki

Yritysten tärkeimmät motiivit vastuullisuuden huomioimiseen liittyvät maineen ja myynnin kasvattamiseen ja asiakastyytyväisyyden lisäämiseen.Sen sijaan yritykset eivät hyödynnä vastuullisuutta toiminnan tai tuotteiden kehittämisessä.

– Entistä harvempi yritys hyödyntää vastuullisuutta innovointityössä. Tämä on pieni huolenaihe, koska kysyntä niille kestäville tuotteille ja palveluille maailmalla on hurjassa kasvussa ja kyllä suomalaisyrityksillä olisi tarjottavaa siihen kysyntään, uskoo Kekki. 

Yritysvastuugraffa

Yritykset pyrkivät vastuullisuuden avulla kasvattamaan myyntiään ja mainettaan.

Monimuotoisuus unohdettu

Papticille vastuullisuus on tärkein myyntivaltti.

– Jos ajatellaan isoja globaaleja bränditaloja, siellä toistuvat samat teemat: ilmastonmuutoksen hillintä, muovin vähentäminen pakkaamisessa ja kaikkien materiaalien kierrätettävyys, luettelee Kalliomäki. 

Erityisen tärkeänä yritykset pitävät ilmastonmuutoksen torjuntaa. Sen sijaan luonnon monimuotoisuuden hupenemiseen ei yrityksissä ole vielä herätty.

– Suurin osa yrityksistä työskentelee voimakkaasti ilmastonmuutokseen liittyen. Sen sijaan tähän toiseen luontokriisiin eli luontopääoman hupenemiseen ei juurikaan kiinnitetä huomiota, ihmettelee Kekki.

Kalliomäen mukaan on hyvä muistaa, että suurin osa ympäristövaikutuksista on paikallisia ja ne liittyvät monesti vallitseviin toimintatapoihin. Kun ymmärretään luonnon  monimuotoisuuden merkitystä koko ajan paremmin, toimintatapoja kehittämällä voidaan huomioida myös sitä.

– Me katsotaan sitä niin, että me valitaan aina se kuitu, joka tulee metsäsertifiointijärjestelmän kautta ja meidän materiaalit ovat saatavilla sertifioituina, sanoo Kalliomäki.

Tuoreimmat aiheesta

Ilmastonmuutos