Suomen MM-rallissa nähdään uudenlainen kokeilu – Esapekka Lapilta täyslaidallinen: "Haistakaa..."

Esapekka Lappi latasi tuimaa tekstiä Suomen MM-rallissa tehtävästä kokeilusta: "Haistakaa..." 1:31
Näin rajusti Esapekka Lappi kommentoi Suomen MM-rallissa kokeiltavia virtuaalisia shikaaneita: "Ihan perseestä"

Rallin MM-sarjassa testataan tulevana viikonloppuna Jyväskylässä ensimmäistä kertaa kilpailuolosuhteissa niin sanottua virtuaalista shikaania, joka pakottaa kuljettajat hidastamaan vauhtinsa ennakkoon määritellyllä alueella enintään 60 kilometriin tunnissa. Kokeilua pidetään sinällään tervetulleena, mutta tapa, jolla se on toteutettu, herättää kuljettajissa vastustusta.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Japanin MM-ralli 21.–24.11.
Su: EK:t 17–21 klo 00.30 alkaen

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

Virtuaalisia shikaaneja testattiin jo kaksi viikkoa sitten ajetun Latvian rallin testierikoiskokeella, ja Suomessa vastaava kokeilu toteutettiin torstaiaamuna Ruuhimäen testipätkällä. Kilpailuolosuhteissa ensimmäinen kokeilu tehdään lauantaina kahteen kertaan ajettavalla legendaarisella Ouninpohjan erikoiskokeella, joka ajetaan nyt pitkästä aikaa täydessä mitassaan.

Uudistuksen tarkoituksena on esimerkiksi lisätä turvallisuutta, sillä virtuaaliset shikaanit sijoitetaan juuri ennen vaativia osuuksia oleviin nopeisiin paikkoihin, jotta kuljettajat varmasti hidastavat vauhtiaan. Lisäksi kokeilu vapauttaa kisajärjestäjät erillisten hidastepaalien käyttämisestä ja mahdollistaa sellaistenkin tieosuuksien hyödyntämisen, joita ei aikaisemmin ole voitu erikoiskoekäytössä hyödyntää.

Jos kuljettajat eivät alenna vauhtiaan riittävästi, seurauksena on kahden sekunnin aikasakko per jokainen 60:n ylittävä kokonaisluku.

Kuljettajien mukaan nyt nähtävä kokeilu olisi voitu toteuttaa huomattavasti paremminkin.

Idea on ihan jees, mutta toteutustapa on paska – ei (kisa)järjestäjän puolesta vaan turvajärjestelmän puolesta. Se on ihan perseestä, Hyundain Esapekka Lappi sanoi suoraan.

– He eivät anna sitä nopeustietoa ollenkaan meidän näyttöömme, vaan pitää katsoa alas. Kun on 200 kilometriä tunnissa kyytiä ja ruvetaan jarruttamaan, mun pitää katsoa, että milloin siellä syttyy vihreä valo. He pystyisivät antamaan sen tiedon kuskin näyttöön, ettei tarvitsisi niin alas katsoa, mutta ei kelpaa kuulemma. Ja sitten tämän pitäisi olla turvallista. Haistakaa….

Toyotan Takamoto Katsuta kertoi valon sijaitsevan kartturin jaloissa.

Okei, joo, kartturi voi katsoa ja sitten huutaa, mutta siinä on myös viive, että kartturi näkee, sitten se sanoo, sitten mä kuulen ja rekisteröin – siinä häviää jo monta kymmenystä. Mun pitää tuijottaa sitä näyttöä, eli mä en katso yhtään, mihin menen. Tämä on ihan tyhmää. Sen voisi helposti tehdä paljon turvallisemmaksi, Lappi vakuuttaa.

– Semmoinen vuodatus.

Kuljettajien välillä on eroja, sillä esimerkiksi Toyotan Kalle Rovanperä sanoi kartturinsa Jonne Halttusen huikkaavan, kun valo on vihreä.

Sama kaikille?

Turvallisuuden lisäksi toinen ongelma liittyy laitteen toimintaan ylipäätään.

– Esimerkiksi testi-ek:lla meillä meni vauhti 46 kilometriin tunnissa, koska se tulee niin viiveellä se vihreä valo, Lappi sanoi.

Vauhti mitataan gps:n avulla, ja kuten Lapin kertoma esimerkki osoittaa, laitteessa todella on viivettä.

Jos tiedämme, että järjestelmä toimii kaikissa autoissa samalla tavalla, se on sama kaikille. Mutta jos autojen välillä on eroja, joku saaattaa hyötyä, MM-sarjaa johtava Hyundain Thierry Neuville tuumi.

– Veikkaan, että siinä tulee aika paljon erojakin, että kuka siinä onnistuu ja kuka ei, Rovanperä sanoi.

 

Lue myös:

    Uusimmat