Millä värillä tulevat tiemerkinnät maalataan? Entä miksi sääntö, jonka mukaan auto ei saa lähteä liikkeelle itsekseen, joutaa romukoppaan? Nämäkin kysymykset ratkaistaan massiivisessa tieliikennelain uudistuksessa, jonka eduskunta saa käsiteltäväkseen lähiviikkoina.
Liikenne- ja viestintäministeriö on saanut lähes valmiiksi vuosia valmistellun paketin ja sen satojen säädösten muutokset, kertoo ylijohtaja Laura Vilkkonen.
Uudessa laissa pystytään ottamaan huomioon myös automaattisen liikenteen eli robottiautojen vaatimukset ja edellytykset.
– Monesti ne ovat pieniä, hassujakin sääntöjä. Meillä on muun muassa sääntö, jonka mukaan auto ei saa lähteä itsekseen liikkeelle.
Tämä perustuu ajatteluun, että mäkeen pysäköitäessä käsijarrun ja vaihteiston täytyy pitää auto paikallaan. Robottiauton sen sijaan pitää päästä itsekseen liikkeelle.
– Säännöstöä pitää muokata niin, että auto ei saa lähteä itsekseen liikkeelle hallitsemattomasti, Vilkkonen havainnollistaa.
Toinen ratkaistava pieni mutta käytännönläheinen asia koskee tienpinnan maalauksia, jotka ovat joko valkoisia tai keltaisia. Nyt on todettu, että kone pystyy lukemaan valkoisen keltaista väriä paremmin.
– Pitäisikö meidän jo ennakoivasti alkaa maalata kaikki tiemerkinnät valkoisiksi, Vilkkonen miettii.
Myös tulevien liikennemerkkien pitää olla digitaalisesti luettavia, joten silläkin saralla on töitä edessä.
Vaikutus melkein kaikkeen
Automatisointi ja robottiautoilu läpäisevät koko säännösviidakon satoine pykälineen.
– Ne ovat silmälasit, joiden läpi joudumme käymään läpi koko paketin, ja ne vaikuttavat jokaiseen säädökseen. Meidän täytyy miettiä, miten säännöstö toimii tilanteessa, jossa ei ole ihmistä ratissa.
Liikenneympäristön pitää olla koneluettavaa. Se merkitsee muun muassa vaatimuksia tiestön kunnolle, joka on huono ja kärsii noin kahden ja puolen miljardin euron korjausvelasta.
– Jokainen ymmärtää, että kuoppa tiessä tarkoittaa haastetta robottiautolle, koska sen täytyy havaita se ja kiertää se.
Robottiautot tukeutuvat moneen tekniikkaan, kuten 5G-verkkoon, antureihin, satelliitteihin ja muiden autojen antamiin tietoihin, Vilkkonen listaa.
– Kaikkein pahimmat tilanteet koneelle ovat sellaisia, jolloin ympäristössä on jotain, mitä ei ole valmiissa karttapohjassa.
Tällöin kuoppaisesta tiestä tai tietyömaasta voi muodostua arvaamattomia ongelmia itsekseen ajelevalle menopelille.