Kuskittomat bussit kuljettavat vieraita Vantaan Kivistön rautatieasemalta asuntomessualueelle heinäkuun 10. päivästä alkaen. Reitti on noin kilometrin mittainen. Kuskittomat sähköbussit ajavat aidattua, muulta liikenteeltä suljettua kevyen liikenteen väylää pitkin.
Robottibussiin mahtuu kerrallaan 10 matkustajaa. Vauhti ei päätä huimaa: maksiminopeus on noin 40 kilometriä tunnissa. Bussien kulkua seurataan valvomosta.
- Tämä on täysin turvallista, varmasti turvallisempaa kuin ihmisen kuljettamassa autossa matkustaminen, vakuuttaa johtaja Francois Charlot EasyMile -yhtiöstä.
Paikannuslaite ohjaa kulkua
Jos bussin eteen tulee este, auto pysähtyy. Bussin kulku perustuu gps- paikannukseen. Lisäksi autossa on lähiympäristöä havainnoivia laser-tunnistimia.
- Tässä on aivan sama periaate kuin gps-paikannuksessa. Määrittelet, mihin haluat päästä ja paikannus ohjaa sinut sinne. Meillä on kartta ympäristöstä ja vedämme siihen viivan. Sitten käskemme auton seurata viivaa. Hyvin yksinkertaista, nauraa Charlot.
Vantaalla liikennöi asuntomessujen aikana neljä kuskitonta pikkubussia. Ainakin vielä kuskittomat ajoneuvot ovat kalliita.
- Tämä on prototyyppi. Se on hyvin kallis. Lopullinen hinta riippuu tuotannosta, mutta se on suunnilleen 100 000 ja 200 000 euron välissä, arvioi Charlot.
Kuskittomat autot pian liikenteen sekaan
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafissa uskotaan kuskittoman liikenteen tulevaisuuteen.
- Tämä on ehdottomasti liikenteen tulevaisuutta. Kuskittomat autot sopivat tällaiseen pienimuotoiseen joukkoliikenteeseen, mutta myös raskaaseen liikenteeseen. Esimerkiksi voisi olla rekkaletkoja, joissa vain ensimmäisessä autossa olisi kuljettaja, visioi Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää.
Sillanpää uskoo, että ilman kuljettajaa liikkuvat ajoneuvot yleistyvät nopeasti myös Suomessa.
- Tämä on nyt ensimmäinen kokeilu suljetulla alueella. Toivotaan, että seuraava kokeilu tulee pikaisesti muun liikenteen joukkoon. Uskon, että jo vuosi 2020 on liikenteessä hyvin erilainen kuin tämä vuosi.
Turvallisempi ja halvempi kuljetustapa
Sillanpään mukaan kuskittomien autojen käyttäminen tuo monia hyötyjä.
- Tässä tavoitellaan turvallisuushyötyä. Suurin osa onnettomuuksistahan tapahtuu inhimillisten virheiden takia. Automaation lisääntyminen parantaa liikenneturvallisuutta. Tietysti tämä tuo myös kustannussäästöjä kuljetuksiin.
Vantaa haluaa lisää kuskittomia linjoja
Vantaalla aiotaan jatkaa kuskittomien bussien kokeilemista.
- Kyllä meitä kiinnostaa tämäntyyppisen kokeilun kehittäminen esimerkiksi sellaisilla alueilla, missä ei voi kehittää järkevää runkoliikennettä. Tällainen bussi voisi palvella myös alueilla, jossa on isoja kaupallisia keskittymiä eikä läheisille asuinalueille ole luontevaa yhteyttä. Kaupalliset palvelut ja asukkaat kohtaisivat kuskittomien keräily- ja palvelulinjojen kautta, miettii Vantaan elinkeinojohtaja Jose Valanta.
Valanta uskoo, että kuskittomat bussit voivat yleistyä nopeastikin.
- Jos minusta riippuu, niin hyvin nopeasti. Uskon, että minun aktiivityöurani aikana tullaan vielä näkemään tämäntyyppisiä ratkaisuja käytännön katuelämässä.
Vantaa on mukana EU:n hankkeessa, jossa kehitetään kuskittomia sähköbusseja 12 muun Euroopan maan kanssa.