Viennin piristyminen näkyy myös kotimaisissa laatukaiuttimia valmistavissa yrityksissä. Suomessa on ollut alan huippuosaamista jo vuosikymmenten ajan ja siitä on syntynyt ammattikaiuttimistaan tunnetun Genelecin kaltaisia suurempia ja pienempiä menestystarinoita.
Nykyisin Porvoossa toimiva, vuonna 1984 perustettu Gradient on yksi esimerkki pienemmistä, mutta sitäkin sitkeämmistä suomalaisista kaiutinvalmistajista.
– 90-luvun alun lama oli varmasti kaikkein vaikein aika, mutta silloin käynnistyi myös vienti, joten siitäkin päästiin yli, kertoo perheyrityksen toimitusjohtaja Atte Salmi.
Suurimmillaan yhtiön tuotannosta yhdeksänkymmentä prosenttia meni vientiin, tällä hetkellä neljäkymmentä prosenttia. Tavoitteena on nostaa viennin osuutta uudelleen.
– Kotimaan kysyntä lähti piristymään syksyllä 2016. Keskimäärin koko alalla on piristystä näkynyt, näyttää ihan hyvältä, Salmi toteaa.
Gradientin vanhat tilat ovatkin jäämässä ahtaiksi ja suunnitelmissa on laajentaa toimintaa. Alan kirkkaasti suurin toimija Suomessa, iisalmelainen Genelec on myös nähnyt talouden virkoavan.
– On selvät merkit siitä, että ollaan menossa parempaan suuntaan, kertoo Genelecin toimitusjohtaja Siamäk Naghian.
Naghian kertoo Genelecin viennin kasvaneen erityisesti Kiinassa ja muistuttaa, että on varsin harvinaista, että tuotteet tehdään Suomessa ja viedään Kiinaan, eikä toisin päin.
Stereolaite-opas avitti yritysten syntyä
Tällä hetkellä ylivoimaisesti suurin alan yritys Suomessa on juuri ammattikaiuttimistaan tunnettu, 1978 perustettu Genelec. Muita vakiintuneita ovat Gradientin lisäksi muun muassa Amphion, Aurelia, Penaudio, Harrin Kaiutin sekä tuoreempi tulokas Uploud Audio.
Akustisen osaamisen ja sitä myötä pienempien yritysten perustamisen taustalla on Gradientin perustajan Jorma Salmen mukaan alan huippua edustanut koulutus Teknillisessä korkeakoulussa, mutta epäsuorasti myös 500-sivuinen järkäle nimeltä Hifi-Stereo valintaopas.
– Oppaaseen testattiin laajasti markkinoilla olevia kaiuttimia VTT:n laboratorioissa vuosittain. Arvosteluihin oli liitetty tarkat mittaustulokset käyrineen. Moni sai kipinän yrittää valmistaa parempia kaiuttimia kuin testatut.
– Eihän kenelläkään tänä päivänä ole varaa teettää tuollaisia testejä, toteaa sittemmin pojalleen Atelle liiketoiminnan siirtänyt Jorma Salmi.
Osto-opasta kustansi 1970- ja 1980-luvuilla Radioliikkeiden liitto ry.
Suomalaista osaamista monella kantilla
Vaikka audioalan vaikutus vientilukuihin on melko marginaalinen, se työllistää monesti myös kotimaisia alihankkijoita. Gradientin kaiutinelementit tulevat Norjasta, mutta rungot tehdään Myrskylässä Itä-Uudellamaalla reilun kolmenkymmenen kilometrin päässä Porvoon tehtaalta.
Suomalaisuus on selvä etu esimerkiksi alan messuilla.
– Suomi on vahva brändi melkein kaikkialla maailmassa. Selkeästi se, että tulee Suomesta, on lähtökohtaisesti hyvä asia. Tietysti myös tuotteen on oltava laadukkaasti tehty, niin teknisesti kuin ulkonäöllisestikin, Atte Salmi kertoo.
Menestyksen taustalta voi halutessaan löytää myös piirteitä suomalaisuudesta itsestään.
– Menee aika filosofiseksi, mutta suomalaiset viettävät aika paljon aikaa sisällä. Suomessa on myös harrastettu musiikkia paljon, hyviä muusikoita on paljon, kyllä nämä asiat jollakin tavalla nivoutuvat yhteen, Salmi pohtii.