Sähköpotkulautailua ohjaavaa lainsäädäntöä ollaan uudistamassa, kertoo liikenne- ja viestintäministeriö. Tarkoituksena on parantaa sähköpotkulautailun liikenneturvallisuutta.
Ministeriön asettama työryhmä tarkastelee muun muassa kuntien mahdollisuutta ohjata niin sanottua mikroliikkumista, johon myös sähköpotkulaudat luokitellaan. Hankkeessa arvioidaan myös mikroliikkumiseen asetettavaa promillerajaa ja sen noudattamisen valvontaa.
– Jokainen ymmärtää, että sähköpotkulautailuonnettomuudet on saatava vähenemään. Vaikka meillä on jo mikroliikkumista koskevaa lainsäädäntöä, ei siitä olla riittävän tietoisia eikä se selvästikään nykyisellään riitä. Aloitimmekin mikroliikkumisen turvallisuutta parantavien toimien valmistelun jo viime syksynä, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) toteaa.
Ministeriön tavoitteena on, että muutokset tulisivat voimaan ensi kesänä.
Lue myös: Myyrmäen kolari oli ensimmäinen kuolemaan johtanut skuuttiturma HUS-alueella
Riskit vähenevät kun...
Sähköpotkulautailun riskit vähenevät, kun noudatetaan liikennesääntöjä, osataan hallita laitteita ja ajetaan päihteettömästi
Jo nyt sähköpotkulautailua koskevat useat lait. Pääasiallisesti mikroliikennepalvelujen tarjoajia ja palvelun käyttäjiä koskevat tieliikenne-, ajoneuvo-, kuluttajansuoja- ja kuluttajaturvallisuuslaki. Sähköpotkulautailijaa koskevat samat liikennesäännöt kuin polkupyöräilijää. Ajajan tulee noudattaa liikennesääntöjä ja -merkkejä. Sähköpotkulaudalla saa ajaa pyörätiellä ja -kaistalla, ja tämän puuttuessa ajoradalla tai pientareella – ei jalkakäytävällä.
Sähköpotkulaudalla ei saa kuljettaa matkustajia, sillä kevyt sähköajoneuvo on suunniteltu vain kuljettajan käytettäväksi. Sähköpotkulautailija ei saa myöskään olla päihtynyt, väsynyt tai muussa vastaavassa tilassa, mikä heikentäisi hänen edellytyksiään ajaa turvallisesti.
Ministerin mukaan liikennesäännöt ja sähköpotkulautailijoita koskevat lait ovat monilla hakusessa eikä lautailun riskejä aina sisäistetä.
– Tarvitsemme siis paitsi lainsäädännön korjaamista myös nykyisten sääntöjen selkeyttämistä sekä vaikuttavampaa tiedottamista ja liikennekasvatusta. Vanhempien on näytettävä esimerkkiä ja varmistettava, että lapset ja nuoret ymmärtävät, miten liikenteessä toimitaan, ministeri Ranne sanoo.