KRP: Vaurion aiheuttajana mekaaninen voima, ei räjähdys – kaasuputken vuotokohdan lähistöllä ulkoisia jälkiä merenpohjassa

Keskusrikospoliisi (KRP) järjesti tänään tiedotustilaisuuden Balticconnector-kaasuputken vaurioista. MTV Uutiset seurasi tiedotustilaisuutta tässä artikkelissa tekstimuodossa. 

Keskusrikospoliisi (KRP) kertoo aloitteensa esitutkinnan liittyen kaasuputken vaurioitumiseen. Rikosnimikkeenä on törkeä tuhotyö.

KRP kertoo käynnistäneensä eilen kaasuputken vuotokohdan ja sen ympäristön teknisen tutkinnan sekä todisteiden turvaamisen.

Kaasuputken vuotokohdan lähistöllä on havaittu ulkoisia jälkiä merenpohjassa. 

Esitutkinnan tarkoituksena on selvittää tapahtumien kulku, minkälaisesta mahdollisesta ulkoisesta toiminnasta vaurio on syntynyt ja onko kyse tahallisesta vaurioittamisesta.

Räjähdyksen mahdollisuutta ei ole poissuljettu, mutta sitä ei pidetä todennäköisenä, kertoo KRP:n tutkinnan yleisjohtaja, rikosylikomisario Risto Lohi

KRP on lähettänyt Viron viranomaisille eurooppalaisen tutkintamääräyksen.

– Viron viranomaiset selvittävät samoihin aikoihin tapahtunutta Suomen ja Viron välisen tietoliikennekaapelin vaurioitumista.

Tietoliikennekaapelin vauriokohdan epäillään sijaitsevan Viron talousvyöhykkeellä. Molempien maiden viranomaiset selvittävät liittyvätkö tapahtumat toisiinsa. 

KRP kertoo keräävänsä muita asiaan liittyviä tietoja kansallisilta ja kansainvälisiltä kymppaneilta. 

Aineiston läpikäynti ja analysointi on alkuvaiheessa. 
 

Tiedotustilaisuuden liveseuranta:

17.31: Tiedotustilaisuus on päättynyt

Keskusrikospoliisin järjestämä tiedotustilaisuus on päättynyt. 

17.30: Kriittistä infrastruktuuria pyritään suojaamaan

Huoltovarmuuskeskuksen mukaan tämänkaltaiset tapaukset ovat otettu huomioon huoltovarmuudessa. Kriittistä infrastruktuuria pyritään suojaamaan.

17.30: Asiasta tiedotetaan säännöllisesti

– Asiasta tullaan tiedottamaan säännöllisesti, sanoo Robin Lanrdot, KRP:n päällikkö

Hän toivoo ihmisten ymmärtävän haastavat olosuhteet. 

– Puhutaan teknisestä tutkinnasta, joka tapahtuu kymmenien metrien syvyydessä ja tutkittava alue on laaja.

Tutkinnassa tulee menemään aikaa. 

17.30: Onko ketään puhutettu?

Tutkinnan tässä vaiheessa käydään läpi alusliikennettä yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa. Tässä vaiheessa tutkinta on alkuvaiheessa ja laivojen henkilöstöä ei ole puhutettu. 

17.29: Mikä on alueen syvyys?

Alueen syvyys vaihtelee, mutta se on useita kymmeniä metrejä.

17.28: Miten kaasuputki on suojattu?

Kuoren ulkorakenne on myös putken ulkopuolelta suojattu siten, että riskit vauriolle voidaan minimoida tai vähentää. 

– Putken päälläkin on suojaa, kommentoi Rajavartiolaitoksen Mikko Simola. 

17.25: Voisiko ankkuri aiheuttaa vaurion?

Tässä vaiheessa ankkuriasiaa ei ole täysin tutkinnan näkökulmasta poissuljettu, mutta se ei välttämättä vaikuttaisi ankkurin jäljeltä, sanoo KRP:n Risto Lohi. 

– Ankkuriasia joudutaan ottamaan huomioon: joko poissulkemaan tai vahvistamaan.

17.22: Onko räjähdystä poissuljettu?

Räjähdyksen mahdollisuutta ei ole poissuljettu, mutta sitä ei pidetä todennäköisenä, kertoo KRP:n Risto Lohi. 

– Vaurion näyttää aiheuttaneen mekaaninen voima, ei räjähdys. 

17.21: Gasgrid Finlandin ilmoitus aloitti toimenpiteet

Toimenpiteet tapahtuman osalta lähtivät liikkelle, kun Rajavartiolaitos sai tiedon Gasgrid Finland oy:ltä.

17.19: Mahdollista räjähdystä kommentoidaan

Norjan seismologian laitoksen on raportoinut "todennäköisestä räjähdyksestä" Itämerellä.

KRP:n Risto Lohen mukaan alkutietojen perusteella seismologinen laitos on ilmoittanut, että varsinaista räjähdystä ei ole tapahtunut.

17.17: Alue on vilkkaasti liikennöity

Rajavartiolaitoksella ja Suomen viranomaisilla on erinomainen kuva siitä, mitä merialueella tapahtuu, kertoo KRP:n tutkinnan yleisjohtaja rikosylikomisario Risto Lohi.

Alue on vilkkaasti liikennöity.

17.15: Meriliikenteestä kysytään

Venäläinen tankkerin liikkeistä kaasuputken lähellä kysytään. KRP kertoo käyvänsä läpi meriliikennettä. 

– Kaikki alukset ovat mukana tässä selvitystyössä. 

17.14: Merenpohjassa olevia jälkiä ei avata

Merenpohjassa olevista jäljistä kysytään. Löydösten laadusta ei kerrota.

– Vuotokohta on jollain tavalla ulkoisesti aiheutettu, toteaa Rajavartiolaitoksen komentaja Mikko Simola.

17.13: Seuraavaksi median kysymykset

Nyt siirrytään median kysymyksiin.

17.12:  Suuri osa kriittisestä infrastruktuurista on yksityisessä omistuksessa
Suurin osa kriittisestä infrasta on yksityisessä omistuksessa, toteaa Huoltovarmuuskeskuksen toimitusjohtaja Janne Känkänen. 

17.10: Huoltovarmuuden näkökulmasta tilanne on vakaa

Huoltovarmuuskeskuksen toimitusjohtaja Janne Känkänen kertoo seuraavaksi huoltovarmuudesta ja varautumisen tärkeydestä. 

– Huoltovarmuuden näkökulmasta tilanne on vakaa ja palvelut toimivat normaalisti. 

Huoltovarmuuskeskuks on kehottanut huoltovarmuuskriittisiä yrityksiä tarkastelemaan omaa varautumistaan ja olemaan valppaita etenkin kriittiseen infraan kohdistuvien vaikuttamisyritysten suhteen.

– Kriittiseen infrastruktuuriin kuuluu fyysisiä rakenteita että digitaalisia toimintoja ja palveluita.

Känkänen listaa esimerkiksi energiantuotannon, -siirron ja -jakelujärjestelmät sekä tieto- ja viestintäjärjestelmät. 

17.07: Viron kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä

KRP:n tutkinnan yleisjohtaja rikosylikomisario Risto Lohen mukaan Viron kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä.

Lohi painoittaa tutkinnan olevan vasta alussa, mutta käynnissä. 

KRP kertoo keräävänsä muita asiaan liittyviä tietoja kansallisilta ja kansainvälisiltä kymppaneilta. 

17.05: Vedenalaiset tutkimukset kestävät useita vuorokausia

Rajavartiolaitoksen komentaja Mikko Simolan mukaan Rajavartiolaitos löysi vuotokohdan eilen aikaisin aamulla ja sijainti on Suomen talousvyöhykkeellä.

Rajavartiolaitos jatkaa kaasuputken vuotokohdan ja sen lähellä olevan merenpohjan tutkintaa sekä dokumentointia. 

– Sää vaikuttaa keskisellä Suomenlahdella toimintaan, olosuhteet ovat tuulen noustua varsin haastavat.

Arvion mukaan vedenalaiset tutkimukset kestävät useita vuorokausia. 

17.01: KRP:n mukaan kaasuputken vuotokohdan lähistöllä on ulkoisia jälkiä merenpohjassa 

Keskusrikospoliisi (KRP) kertoo aloitteensa esitutkinnan liittyen Suomenlahden tapahtumiin. Rikosnimikkeenä on törkeä tuhotyö.

KRP:n mukaan kaasuputken vuotokohdan lähistöllä on ulkoisia jälkiä merenpohjassa.

KRP:n tiedotteen mukaan esitutkinnan tarkoituksena on selvittää tapahtumien kulku, minkälaisesta mahdollisesta ulkoisesta toiminnasta vaurio on syntynyt ja onko kyse tahallisesta vaurioittamisesta. 

KRP on lähettänyt Viron viranomaisille eurooppalaisen tutkintamääräyksen ja tiivis esitutkintayhteistyö on käynnistynyt. 

Tietoliikennekaapelin vauriokohdan epäillään sijaitsevan Viron talousvyöhykkeellä. Molempien maiden viranomaiset selvittävät liittyvätkö tapahtumat toisiinsa. 

17.00: Tiedotustilaisuus alkaa

KRP:n tiedotustilaisuus on alkanut. MTV Uutiset seuraa tiedotustilaisuutta tekstimuodossa sekä näyttää sen suorana jutun alussa olevalta videolta. 

16.50: Tiedotustilaisuus alkaa pian

Tervetuloa seuraamaan Keskusrikospoliisin tiedotustilaisuutta liittyen vaurioituneeseen kaasuputkeen. Tiedotustilaisuus alkaa pian, kello 17. 

Tilaisuudessa on paikalla edustajat KRP:stä, Rajavartiolaitokselta ja Huoltovarmuuskeskuksesta.

Tiedotustilaisuudessa on paikalla MTV Uutisten toimittaja Jonna Kumpula

Tästä on kyse

Suomen ja Viron välillä kulkevassa Balticconnector-kaasuputkessa havaittiin lauantain ja sunnuntain välisenä yönä epätavallista paineen laskua.

Pääministeri Petteri Orpo (kok.) ja muut viranomaiset kertoivat tiistaina Suomen ja Viron välisen Balticconnector-kaasuputken vauriosta ja tietoliikennekaapelin viasta.

Kaasuputken vauriokohta on paikannettu Suomen talousvyöhykkeelle. Pääministeri Orpon mukaan vaurio ei ole voinut syntyä putken tavanomaisen käytön tai paineenvaihtelun seurauksena.

Vaurion uskotaan tapahtuneen ulkopuolisen tahon toimesta. Orpolta kysyttiin tiistaisessa tiedotustilaisuudessa, onko syytä epäillä venäläistä toimijaa. 

– Kerätään kaikki se tieto, joka saatavilla on, eikä tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä tässä vaiheessa, Orpo sanoi.

Kaasuputki pysyy kiinni ensi vuoden huhtikuuhun asti, uutisoi tänään Reuters.

Kaasuputken korjaaminen kestää ainakin viisi kuukautta. 

Lue myös:

    Uusimmat