80 prosenttia amerikkalaisesta radio-popista tuotetaan jo tietokoneilla, mutta Grammy-palkintoja kahminut tuottajavelho vakuuttaa, että ihmistä tarvitaan yhä - säveltämään ja laulamaan. Jimmy Douglass opettaa muutaman päivän Helsingissä hittisaundien salaisuuksia.
– En haikaile analogisen ajan kelanauhureita. Eihän kukaan jaksa enää leikellä nauhoja. Musiikin tekeminen on nyt paljon helpompaa, eikä se laske tasoa. Yleisöä voi koskettaa vain hyvillä sävellyksillä ja sielukkaalla laululla. Ihmiset haluavat musiikilta onnea ja lohdutusta, vakuuttaa tuottaja ja saundivelho Jimmy Douglass.
Hän nostaa esimerkiksi vaikkapa Adelen.
– Ilman Adelen persoonaa ja laulutaitoa ne samat levyt olisivat huonompia, vakuuttaa Douglass.
Aretha Franklinista Happy-hittiin
Douglass aloitti jo 1970-luvun alussa Aretha Franklinin kanssa. Viime aikoina hän on tuottanut mm. Pharrel Williamsin Girl-albumin, jolta löytyy jättihitti Happy sekä Justin Timberlaken menestyksen SexyBack.
– Ei menestys ollut 40 vuotta sitten yhtään helpompaa kuin nytkään, lohduttaa Douglass. Silloin piti tehdä yksi hitti koko maailmalle. Nyt on useita genrejä: hip hop, rap, r&b, electropop... Ja vanhanaikainen soul-saundi tekee taas paluuta.
Douglassin luentoa Pop & Jazz Konservatoriossa kuunnelleet opiskelijat ovat samaa mieltä isosta perusasiasta. Studiossa pitää olla moniosaaja.
Kaikenlaisen musiikin palveluammatti
– Entisaikaan oli äänittäjä, miksaaja ja tuottaja erikseen. Nyt yhden ihmisen pitäisi osata nämä kaikki, myöntää musiikkiteknologian opiskelija Pietari Reijonen.
Opiskelukaveri Leevi Kohonen lisää listaan vielä soittamisen ja säveltämisen.
– Itse tahtoisin panostaa näihin. Voisin olla vaikuttamassa biisien syntyyn ja siihen, miltä lopputulos kuulostaa, haaveilee Kohonen.
Kaverukset pohtivat, miten paljon studioon astuvia soittajia ja laulajia voi lähteä neuvomaan.
– Tämähän on palveluammatti. Epävarmaa voi opastaa, mutta ihmissuhteet pitää säilyttää, hymyilevät nuorukaiset.