Rasistina pidetyillä brändeillä on Yhdysvalloissa pitkä historia.
George Floydin surmasta lähtenyt rasismikeskustelu on levinnyt myös elintarvikkeiden puolelle. Yhdysvaltalaiset elintarvikejätit kertoivat keskiviikkona tekevänsä muutoksia tunnettuihin Aunt Jemima ja Uncle Ben's -ruokabrändeihin, joilla molemmilla on mustaihoinen henkilöbrändi.
Aunt Jemima -pannukakkuaineksien logona on musta nainen, jonka jotkut ovat katsoneet ihannoivan aikaa, jolloin mustat orjat toimivat etelävaltioissa kotiapulaisina valkoisissa perheissä.
– Tunnustamme, että Aunt Jemima juontaa juurensa rodullisesta stereotyypistä. Vaikka vuosien mittaan brändiä on pyritty päivittämään soveliaaksi ja kunnioittavaksi, ymmärrämme, etteivät nuo muutokset ole riittäviä, Aunt Jemima -tuotteita valmistavan Quaker Foodsin markkinointijohtaja Kristin Kroepfl sanoi.
Yhtiö aikoo ilmoittaa pian uuden nimen brändilleen.
Quaker Foodsin emoyhtiö PepsiCo ilmoitti lahjoittavansa miljoonia dollareita mustien yhteisöjen tukemiseen.
Brändiä kehitetään
Suomalaisillekin tuttuja Uncle Ben's -riisituotteita valmistava Mars ei suoraan sanonut luopuvansa kokonaan Uncle Ben'sin mustasta mieshahmosta, mutta kertoi aikovansa kehittää brändiä.
– Emme tiedä vielä muutosten yksityiskohtia tai tarkkaa aikataulua, mutta tarkastelemme kaikkia mahdollisuuksia, Mars sanoi lausunnossaan.
Yhtiö kertoi kuunnelleensa kuluttajien ja etenkin mustan yhteisön näkemyksiä.
Vaikka George Floydin kuoleman aiheuttamat mielenosoitukset ovat nostaneet rasismin tapetille, on Yhdysvalloissa keskusteltu rodullisia karikatyyrejä sisältävistä tunnuksista ja henkilöbrändeistä jo pitkään.
Keskustelu on tuttua esimerkiksi urheilupiireistä. Baseballin MLB-liigan joukkue Cleveland Indians luopui kaksi vuotta sitten rasistisena pidetystä Amerikan alkuperäisasukasta kuvanneesta tunnuksestaan.