Hampurilaisketju Burger King julkaisi keskiviikkona maailmanlaajuisen mainoskampanjan. Mainosvideolla komeilee umpihomeessa oleva Whopper-hampurilainen.
"Kaikki ok, Burger King?", kysyy The Washington Postin toimittaja Laura Reiley keskiviikkona julkaistussa artikkelissaan koskien pikaruokajätin uunituoretta mainoskampanjaa.
Burger King yllättää mainostamalla tuotteitaan homeisella, 34 päivää vanhalla hampurilaisella. Mainosvideolla voi nähdä sekä sämpylän että pihvin peittyneen karvaiseen, siniharmaaseen homeeseen.
Ensinäkemältä oudolta vaikuttavan kampanjan syy on kuitenkin yksinkertainen: videolla viestitään, että Whopper-hampurilainen on valmistettu ilman keinotekoisia säilöntäaineita. Sen siis kuuluukin homehtua. Burger King on päättänyt poistaa keinotekoiset säilöntäaineet lippulaivatuotteestaan yli 400 ravintolastaan Yhdysvalloissa. Vuoden loppuun mennessä säilöntäaineet poistuvat kaikista Yhdysvaltain Burger Kingien Whopper-hampurilaisista. Ketju kertoo, että nyt yli 90 prosenttia sen käyttämistä raaka-aineista ei sisällä keinotekoisia säilöntä-, maku- tai väriaineita. Lisäksi mikään tuote ei sisällä natriumglutamaattia tai maissisiirappia.
The Washington Postin mukaan McDonald's ryhtyi Yhdysvalloissa samanlaisiin toimiin jo vuonna 2018. Ketju ilmoitti tuolloin luopuvansa kaikissa klassikkoburgereissaan keinotekoisista säilöntä-, maku- ja väriaineista. Myös muut amerikkalaiset pikaruokaketjut, kuten Panera Bread ja Chipotle ovat luopuneet näistä jo aiemmin.
Lue lisää: Pikaruokajätti McDonald’s lupaa poistaa hampurilaisistaan kaikki keinotekoiset lisäaineet – yhtä poikkeusta lukuun ottamatta!
Lisäaineettomuus-trendi johtanut outoihin tuoteilmiöihin, kuten gluteenittomaan veteen
Keinotekoisistä lisäaineista halutaan nyt luopua, sillä yhä useammat amerikkalaiskuluttajat kiinnittävät niihin huomiota tuotteita ostaessaan. Washington Postin mukaan trendi on johtanut niinkin outoihin tuoteilmiöihin kuin esimerkiksi gluteenittomaan veteen ja kolesterolivapaisiin nallekarkkeihin. Lisäksi markkinoille on tullut esimerkiksi GMO-vapaata appelsiinimehua, vaikka missään ei edes tuoteta kaupallisesti geenimanipuloituja appelsiineja.
Burger King ei ole kertonut tarkemmin, mitkä lisäaineet se aikoo poistaa tuotteistaan, ja mistä raaka-aineista ne poistetaan. Asiantuntijat ovatkin hieman skeptisiä siitä, onko tarkoituksena oikesti tehdä kuluttajille terveellisempiä tuotteitta.
Ruoan turvallisuuteen ja terveellisyyteen keskittyvän Center for Science in the Public Interest -kuluttajajärjestön tutkija Lisa Lefferts muistuttaa, että hampurilaiset eivät muutu terveellisiksi kuin taikaiskusta, jos niistä otetaan säilöntäaineita pois.
– Osa säilöntäaineista on täysin turvallisia, osa ei. Ihmiset ovat varuillaan säilöntäaineiden suhteen ja siksi monet yritykset rajoittavat nyt niiden käyttöä. Kuitenkin vanhat kunnon lisätty sokeri sekä suola aiheuttavat enemmän ongelmia kuin ne lisätyt aineet, joilla on hieman erikoisempi nimi. Keinotekoiset sokerit, väriaineet – meidän mielestämme yritysten pitäisi paljastaa tarkkaan, mitä ainesosia ne eivät hyväksy tai käytä tuotteissaan. Keskitytään kansan yleiseen hyvinvointiin ja läpinäkyvyyteen.
Lähde: Washington Post