Maailman suurkaupunkien bussien päästöjä pienennetään suomalaisvoimin. Oululaisfirma Proventia on myynyt päästövähennyslaitteitaan jo yli 100 000 kappaletta 50 eri maahan.
Teknologian tutkimuskeskus VTT:n testihallissa Espoon Otaniemessä on aito Lontoon 2-kerrosbussi. VTT:n laitteilla mitataan bussin pakokaasupäästöjä. Ne ovat hyvin pienet.
– Tässä bussissa on erittäin tehokas pakokaasujen puhdistusjärjestelmä, jolla tehdään tuommoisesta vähän vanhemmasta autosta täysin uutta vastaavaa tasoa, sanoo VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko.
Bussiin on asennettu oululaisen Proventian valmistama pakokaasujen puhdistusjärjestelmä, jonka avulla typpi- ja pienhiukkaspäästöt vähenevät yli 90 prosenttia. Lontoossa ajelee jo paljon samanlaisia vähäpäästöisiä busseja.
– Tällä hetkellä siellä on jo satoja busseja, joissa näitä järjestelmiä on paikoillaan. Eli kyllä Lontoon ilma puhdistuu tätä kautta. Olemme myyneet näitä järjestelmiä jo yli 100 000 kappaletta yli 50 maahan, laskee Proventian myyntijohtaja Petri Saari.
Käytössä myös pääkaupunkiseudulla
Vähäpäästöisiä busseja liikennöi Lontoon lisäksi esimerkiksi Hong Kongissa, Soulissa ja Tukholmassa. Myös Helsingin seudun liikenne on hankkinut puhdistusjärjestelmät 37 jokerilinjan bussiin. Näiden bussien päästöjä pystytään myös seuraamaan reaaliaikaisesti.
– Kun tämmöisiä jälkikäsittelylaitteita asennetaan ja kun on ympäristöbonuksella näitä hankittu, niin tottakai me halutaan nähdä, että ne myös toimivat, perustelee Helsingin seudun liikenteen (HSL) Liikennepalvelut-osaston johtaja Reijo Mäkinen reaaliaikaisen päästömittauksen tarvetta.
Helsingin seudun liikenteellä on käytössä kaikkiaan noin 1300 bussia, joista yli 300 on vähäpäästöisiä. Bussipäästöjä vähennetään myös hankkimalla sähköbusseja. Niitä on liikenteessä nyt kaksi ja vuoden loppuun mennessä niitä tulee kahdeksan lisää.
Iso merkitys kaupunki-ilman laadulle
Bussikalusto uudistuu koko ajan vähäpäästöisemmäksi, mutta yhden bussin käyttöikä kaupunkiliikenteessä on vähintään 10 vuotta. Sen takia vanhoihin busseihin kannattaa asentaa päästövähennyslaitteita. Yhden uuden bussin hinnalla saa hankittua päästövähennyslaitteiston 20 vanhaan bussiin.
Bussien päästöillä on suuri merkitys kaupunki-ilman laadulle.
– Tietyissä paikoissa ne on aivan ratkaisevia, koska joukkoliikennettä pyritään ohjaamaan tietyille kaduille ja bussien päästöt muodostavat huomattavan osan sinne ilmaan tulevista epäpuhtauksista, huomauttaa VTT:n Juhani Laurikko.
Bussipäästöillä myös terveysvaikutuksia
Bussien päästöillä on myös terveysvaikutuksia.
– Hiukkasten mukana kulkeutuu ihmisten elimistöön sellaisia ainesosia, jotka voivat pitkällä aikavälillä aiheuttaa esimerkiksi syöpää. Typpioksidi puolestaan aiheuttaa astman tapaista keuhkoputken ärsytystä ja semmoisia välittömiä oireita, selittää Laurikko.
Proventia ei ole huolissaan siitä, että bisnes katoaisi alta, kun bussikalusto uusiutuu.
– Kyllä me olemme tätäkin pohtineet. Katsotaan, tulemmeko mukaan sähköteknologiaan. Toki Proventia myös myy päästövähennyslaitteita työkoneisiin ja uusiin ajoneuvoihin ja vähän muutakin bisnestä tehdään tuolla Oulun alueella, naurahtaa Petri Saari.