F1:ssä tehdään tulevana viikonloppuna historiaa, kun sarjassa käydään toinen kisa samalla radalla. Ennennäkemätön hetki toteutuu sunnuntaina, jolloin ohjelmassa on Steiermarkin GP Itävallan Red Bull Ringillä. Sunnuntain kisa olisi saanut aivan uuden mausteen, mikäli F1-sarjaan kaavailtu merkittävä muutos olisi mennyt läpi.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Steiermarkin GP Itävallassa suorana 10.-12.7.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Steiermarkin GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
F1:n oikeudet omistava Liberty Media ajoi ajatusta, jossa formuloihin olisi tuotu niin sanottu käänteisen järjestyksen kilpailu.
Mallissa toisen viikonlopun lauantaille olisi tuotu niin sanottu sprinttikilpailu, johon oltaisiin lähdetty MM-pistetaulukkoon nähden käännetystä järjestyksestä. Sprinttikilpailun lopputulokset olisivat puolestaan määrittäneet lähtöjärjestyksen sunnuntain kokopitkään kisaan.
Uudistuksen ensimmäinen kokeilu olisi tehty nyt Itävallassa.
Ideassa Red Bullin Max Verstappen olisi saanut hurjan edun lauantain sprinttikilpailuun.
Verstappen joutui keskeyttämään viime sunnuntain kisan jo alkuvaiheilla, teknisen vian takia.
Hollantilaiskuljettaja lähtisi nyt paalupaikalta käänteisen järjestyksen kisaan.
Hänen vierellään olisi Renaultin Daniel Ricciardo, joka koki samaan tapaan keskeytyksen.
Alfa Romeon suomalaiskuskin Kimi Räikkösen lähtöasetelmat olisivat varsin hyvät, sillä hän olisi ruudussa seitsemän.
Sen sijaan Verstappenin tämän hetken pahimmat kilpakumppanit, Mercedeksen Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas joutuisivat raivaamaan tietään takajoukoista kohti kärkeä.
Hamilton lähtisi käänteisen järjestyksen kisaan ruudusta 17. Bottas, viime sunnuntain voittaja, olisi puolestaan koko joukon hännillä, ruudussa 20.
Uudistus ei toteutunut ainakaan vielä, koska Mercedes vastusti sitä. Muut tallit näyttivät vihreää valoa.
– Tuossa olisi käynyt helposti niin, että jos jonkun kuljettajan ensimmäinen kilpailu olisi alkanut huonosti, niin hän olisi keskeyttänyt välittömästi. Sitten hän olisi päässyt paalupaikalle. Ja mikäli auto olisi ollut yhtään kilpailukykyinen, hän olisi myös voittanut kisan, Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff perusteli sitä, miksi saksalaistalli vastusti ideaa.
– Tuolla on kuitenkin autoja, jotka yrittävät puolustaa ja blokata niin paljon kuin vain pystyvät, Wolff jatkoi, Mercedeksen näkemiin "ongelmiin" liittyen.
Tältä F1:n sprinttikilpailun lähtöjärjestys olisi näyttänyt:
1. Max Verstappen, Red Bull | |
2. Daniel Ricciardo, Renault | |
3. Lance Stroll, Racing Point | |
4. Kevin Magnussen, Haas | |
5. Romain Grosjean, Haas | |
6. George Russell, Williams | |
7. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo | |
8. Alex Albon, Red Bull | |
9. Daniil Kvjat, AlphaTauri | |
10. Nicholas Latifi, Williams | |
11. Sebastian Vettel, Ferrari | |
12. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo | |
13. Esteban Ocon, Renault | |
14. Pierre Gasly, AlphaTauri | |
15. Sergio Perez, Racing Point | |
16. Carlos Sainz, McLaren | |
17. Lewis Hamilton, Mercedes | |
18. Lando Norris, McLaren | |
19. Charles Leclerc, Ferrari | |
20. Valtteri Bottas, Mercedes |