Suosikkibloggaaja ja sosiaalisen median influensseri Kasper Strömman julkaisi muutamia päiviä sitten Instagram-tilillään kuvan suunnittelemastaan t-paidasta, jota hän myi nettisivuillaan.
Strömman kertoi lähes 40 000 someseuraajalleen, että kyse on BAGL-fanimallistosta, joka oli suunnattu ”kaikille meille, jotka kaipaavat tuoreita bageleista kaupan paistopisteessä”.
Paidassa ei muuten olisi varmaan ollut mitään ihmeellistä, mutta se oli selvästi versioitu Lidl-kauppaketjun logosta.
Muutama päivä julkaisun jälkeen Strömman julkaisi uuden kuvan samasta aihepiiristä. Nyt hän kuitenkin kertoi kuvatestissä saaneensa yhteydenoton Lidliltä.
– Oikein mukavan kuuloinen ihminen soitti minulle eilen Lidlistä ja sanoi että heillä on ongelma sen kanssa että myyn paitoja jossa on tämä kuva. Että on kuulemma maanantaihin asti miettiä että ottaisinko ne pois myynnistä tai luvassa on seuraavaksi oikeustoimenpiteitä ja ”usko minua, sitä et halua”. Pitäisikö poistaa tai jättää? hän kirjoitti kuvan yhteydessä.
Aiemmat Lidl-parodiat ok, tämä ei
MTV Uutiset kysyi Lidliltä, että mistä tapauksessa on oikein kyse.
Lidl Suomen viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen kertoo, että he seuraavat logo käyttöä tarkasti, koska on heidän brändinsä ytimessä ja kaikki tuntevat sen.
Riikosen mukaan Strömman on ennenkin tehnyt Lidl-parodioita. Niissä ei ole ollut mitään vikaa, ja asiaan on hänen mukaansa seurattu hymyssä suin.
Nyt asiaan tuli kuitenkin muutos.
– Logomme käyttämisen suhteen raja kulkee kuitenkin tuotteen myymisessä. Lidlin logon käyttäminen edes muokattuna ei ole ok, kun sen avulla myydään tuotetta ja mahdollisesti saadaan taloudellista hyötyä, Riikonen kertoo.
Hän huomauttaa, että yrityksen aineettoman omaisuuden, kuten sen tavaramerkin, suojaaminen on kaikkien yritysten toiminnassa tärkeää.
– Tästä syystä olemme pyytäneet Kasper Strömmania poistamaan BAGL-logolla varustetut tuotteet myynnistä. Halusimme keskustella asiasta Strömmanin kanssa rakentavasti ja näin olemme tehneetkin. Mihinkään oikeustoimiin emme ole ryhtyneet, koska uskomme, että voimme selvittää asian keskustelemalla.
"En voi mitään saksalaiselle lakiarmeijalle"
Strömman kertoo Helsingin Sanomille olleensa todella tarkka siinä, että hän ei käytä kuvassaan samaa fonttia eikä samaa logoa kuin Lidlillä.
– Totta kai siinä on samat värit, koska se on parodiaa. Graafikkona tiedän, että parodia on sallittua, hän sanoo HS:lle.
Lidlin markkinoinnista oli Strömmanin mukaan sanottu, että hänellä on maanantaihin asti aikaa ottaa paita pois myynnistä.
– Ajattelin, että totta kai joudun ottamaan sen pois, koska en voi mitään saksalaiselle lakiarmeijalle, vaikka olen omasta mielestäni oikeassa. Ja niitä paitoja on myyty tasan kaksi kappaletta, Strömman sanoo.