Teknavin kymmenennen tv-kauden viidennessä jaksossa (ensiesitys MTV3:lla ke 21.10. klo 22.40) muisteltiin Markku Alénin viimeisiä aktiivivuosia Subarun ratissa. Tapetille nousi myös muun muassa aktiiviuran päättänyt keskeytys.
Markku oli ajanut 1990-luvun alussa muutaman kauden Subarulla ja yhden Toyotalla. Vuoden 1993 Jyväskylän ralliin Markku sai alleen täysin uuden Subaru Impreza 555:n käytännössä testattavaksi. Auto oli varustettu uudenlaisella vaihteistolla, ja vaihteet vaihdettiin ratin takaa nykytyyliin viiksistä.
Teknavin tv-ohjelmassakin nähtävässä vanhassa tv-kuvassa näkyy ojan pohjalla surullisesti makaava Subaru Impreza. Vanhassa haastattelussa Alén itse sanoo tulleensa tilanteeseen vain liian kovaa. Alénin Teknavi-aisapari Marko Terva-aho kysyi samaa asiaa nyt uudelleen. Vastaukseksi Markku virnisteli ja käski kysymään asiaa kartturiltaan – siispä otimme yhteyttä Ilkka Kivimäkeen, Alénin ex-kartturiin. Kysyimme, miten sinne ojaan oikein päädyttiin.
– Jos myyt jotain, niin voidaan lopettaa puhelu jo tähän, Espanjasta tavoitettu Ilkka Kivimäki, 66, vastaa napakasti Teknavin autotoimittajan puheluun.
Kun puhelun aihe ja Markku-kytkös käy selville, Kivimäki heltyy heti muistelemaan Teknaville.
– Ajettiin silloin Jyväskylässä ensimmäistä kilpailua uudella vaihteistolla, jossa oli rattivaihteet. Ajateltiin, että se oli hyvä paikka sen testaamiseen, koska tiet olivat tuttuja, Kivimäki sanoo ja jatkaa:
– Siinä lähdettiin risteyksestä ja leikattiin hieman liikaa. Auto valui ojan puolelle ja vaihteisto hämmensi siinä tilanteessa sen verran paljon, ettei saatu autoa enää nousemaan ylös. Sitten osuttiin kiveen, joka käytännössä leikkasi auton pohjan auki, Kivimäki summaa tapahtuneen.
Toisin sanoen, ehkä Impreza päätyi sittenkin ojaan puhtaasti Dr. Alénin kultaisten käsien ”ansiosta”.
Sittemmin Markku on tullut hyväksi kaveriksi ”läpyskävaihteistojen” kanssa. Nykyisellään hän suorastaan edellyttää niitä uusilta autoilta.