Taysin Päivystys Acuta on keskellä potilasruuhkaa. Päivytykseen on alkukesästä lähtien virrannut resursseihin nähden liikaa potilaita. Acutassa on tällä hetkellä 58 potilaspaikkaa, mutta potilaita kirjautuu sisään päivittäin jopa 300.
Päivystys Acutan ylilääkäri Mikko Franssilan mukaan resurssipula ei itsessään ole Taysissa niin suuri, mutta palveluista on hirveä kysyntä.
– Meille ohjautuu paljon potilaita. Se on kuormittava tekijä, tätä on jatkunut monta kuukautta, Franssila sanoi MTV Uutiset Liven haastattelussa keskiviikkona.
Valmistaudu Linnan juhliin ja seuraa juhlahumua erikoislähetyksissä
Klo 17–19 Valmiina Linnan juhliin -erikoislähetys Katri Utulan ja Katja Lintusen juontamana.
Klo 19–22 Juhlatunnelmaa ja mielenkiintoisia vieraita suorana Presidentinlinnasta.
Lähetyksiä voi seurata suorana MTV Uutisten verkkosivuilla ja Katsomossa itsenäisyyspäivänä 6. joulukuuta.
Franssilan mukaan kuormittumista selittää päivystyspalveluiden keskittäminen, esimerkiksi virka-ajan ulkopuolisia päivystyksiä on tehty jo pitkään. Myös saatavuuden ongelmat avohoidossa, vanhuspalveluissa ja mielenterveyspuolella heijastuvat. Franssilan mukaan potilaat hakeutuvat päivystykseen, jos eivät apua muualta saa.
Influenssakausi kuormittaa päivystystä entisestään
Alkava influenssakausi, RS-virus-epidemia ja vallisteva koronatilanne ruuhkauttavat päivystystä entisestään. Franssilan mukaan aika näyttää, millaiseksi tilanne menee.
Influenssakaudet ovat erilaisia. Franssilan mukaan tästä kaudesta on ennustettu pahempaa. RS-virus voi aiheuttaa enemmänkin kuormitusta lastenpäivystyksessä.
– Se on selvä asia. Nykytilanteessa kun kaikki sängyt ovat täynnä, kyllä se meille todellisia haasteita aiheuttaa, jos influenssaepidemia tulee tähän päälle, Franssila sanoo.
Lue myös: Pikkulapsille vakavia oireita aiheuttava RS-virus leviää jo Ruotsissa – Suomessa epidemiasta odotetaan hankalaa: "Jos ihan rehellisiä ollaan, meitä vähän jännittää"
Kiireessä alttius virheisiin kasvaa
Kiireessä alttius tehdä virheitä on suurempi. Taysissa seurataan vaaratilanteita tarkkaan.
Franssila kertoo, kuinka tilannetta seurataan ja haasteisiin puututaan mahdollisimman pian, jotta kiireen aiheuttamia virheitä pystyttäisiin välttämään.
Franssilan mukaan kriittiset palvelut on turvattava. Siitä on kaikilla yhteinen näkemys. Tämän takia asioita on nostettu esille.
Franssilan mukaan vielä pärjätään, mutta ajan kuluessa voi tulla isoja ongelmia.
– Ei tuonne vuoteen 2023 kukaan jaksa tällä menolla. Kyllä moni uupuu matkalla, Franssila sanoo.
Päivystystyön luonne on muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Nykyisin on olemassa täyspäiväisesti tätä työtä tekeviä lääkäreitä ja hoitajia.
– On kohtuutonta odottaa, että muualla pidetään kiinni hoitajamitoituksesta, mutta oletetaan että päivystyksessä on loputon liukuma, kuinka paljon me pystytään täällä venymään, Franssila sanoo.
Vaikka kuormitus Taysin päivystyksessä on suuri, apua täytyy ja pitää hakea. Käyttöön on otettu valtakunnallinen puhelinneuvonta 116117, jossa hoitajat tekevät soittajalle hoidontarpeen arvion ja ohjaavat oikeaan pisteeseen.
Jos kyseessä on hätätilanne, soittajan tulee ottaa yhteyttä hätäkeskukseen.