Tästä päivästä lähtien takseissa tulee ilmoittaa selkeästi auton ulkopuolella taksimatkan hinnoittelu. Jatkossa kaikkien taksien hinnoittelu perustuu matkaan käytettyyn aikaan ja matkan pituuteen, jos matkalle ei ole sovittu kiinteää hintaa. Myös taksin velvoite käyttää taksamittaria palaa jälleen voimaan.
Uutisaamun haastattelussa Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen pitää kuluttajalle merkittävimpänä muutoksena hinnoittelun ja sen ilmoittamisen täsmentymistä.
Koskinen kertoo, että jatkossa jokaisessa autossa on auton ulkopuolella hinnasto, jossa ilmoitetaan miten matka hinnoitellaan. Näin matkustaja voi entistä helpommin vertailla taksien välisiä hintoja.
Koskinen toivookin, että uudistusten myötä kuluttajat oppivat valitsemaan mieleisensä taksin. Hän kuvaileekin kuluttajien roolia merkittäväksi siinä, millaiseksi taksitarjonta muodostuu.
– Nyt kuluttaja on kuningas, hän toteaa.
Lue myös: Hillitseekö taas uusiksi mennyt taksilaki alan villiä länttä – "Ei ole kiva harjoittaa ammattia, jos joutuu pelkäämään"
Koskinen: Huonoa palvelua myydään jos sitä ostetaan
Runsas kolme vuotta sitten tehty edellinen taksilain uudistus aiheutti paljon kritiikkiä, ja joidenkin kriitikoiden mukaan huonontanut taksien tarjoamaa palvelua.
Koskisen mukaan hyvin pieni joukko taksitoimijoista aiheuttanut ongelmia, mutta myöntää tämän aiheuttaneen mainehaittaa koko alalle. Nyt hän toivoo huonoa palvelua tarjoavien karsiutuvan alalta.
– Niin kauan tarjotaan huonoa palvelua kun sitä suostutaan käyttämään, hän sanoo.
Koskinen toivoo kuitenkin vielä uusia uudistuksia, sillä hänestä lakiin jäi yhä korjattavaa. Hän toivoisi taksitoimintaan tarkempaa viranomaisvalvontaa ja esimerkiksi kentällä toimivia tarkastajia.
– Parempaan suuntaan mennään, hän kuitenkin toteaa nykyisistä uudistuksista.
Videolla Koskinen kertoo myös, miksi joka taksimatkasta otettava kuitti voi säästää matkustajan isolta murheelta.