Vihreiden kansanedustaja Antero Vartialla olisi mahdollisuus kulkea määrättömästi taksilla veronmaksajien piikkiin. Hän on kuitenkin päätynyt käyttämään kyydinvälityspalvelu Uberia – omaan laskuunsa, koska haluaa nostaa asian keskusteluun.
– Saan ilman viranomaisen huolta mennä toisen ihmisen kyytiin, jolla on auto ja ajokortti. Kummallista, että se muuttuu vaaralliseksi, jos minä maksan siitä kyydistä.
Vartian mielestä ala on Suomessa liian säädeltyä.
– Meillä viranomainen päättää montako taksia liikenteessä on, keitä taksiyrittäjät ovat ja myös hinnan. Tämä on asia, joka pitäisi avata. Kysyntä ja tarjonta voivat nykyään erilaisten applikaatioiden ansiosta kohdata toisensa aivan toisella tavalla kuin aiemmin. Nykyisen kaltaista viranomaisvalvontaa ei enää tarvita.
Ylijohtaja Minna Kivimäki Liikenne- ja viestintäministeriö sanoo Uber-kuskien toiminnan olevan tällä hetkellä lainvastaista.
– Kun ammattimaisesti kuljettaa ihmistä paikasta toiseen, niin siihen vaaditaan taksilupa.
Kivimäki kuitenkin arvioi liikennealan olevan ehkä suurimmassa muutoksessa sitten auton keksimisen.
– Meillä on käynnissä iso lainsäädännön uudelleenarviointi. Katsomme miten liikennepalvelujen tuottamista sääntelevä lainsäädäntö palvelee nykypäivänä. Haluamme mahdollistaa uusia palvelukonsepteja, mutta kuitenkin varmistaa, että turvallisuuden kaltaiset yhteiskunnalliset tavoitteet tulevat samalla hoidettua.
Kivimäki lupaa vastauksia asiassa vielä tämän kevään aikana.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.