Taksiliitto vaatii lainsäätäjiltä toimia taksiliikenneluvan kriteerien kiristämiseksi.
Liitto katsoo, että viime päivien uutiset taksinkuljettajien asiakkailleen tekemistä rikoksista ovat heikon lainsäädännön satoa.
Tällä hetkellä laki ei estä taksiyrittäjänä toimimista, vaikka taustalla olisi vakaviakin rikoksia, liitto huomauttaa.
MTV Uutiset kertoi eilen, että Helsingin poliisi tutkii tapausta, jossa noin 30-vuotiaan miestaksikuskin epäillään raiskanneen nuoren naisen taksimatkan jälkeen.
Lue myös: Taksinkuljettajaa epäillään raiskauksesta Helsingissä – kuljettajat epäiltyinä seksuaalirikoksissa yhä useammin
"Vakaviin rikoksiin syyllistyneille ei pidä myöntää taksiliikennelupaa"
Taksinkuljettajien tekemiksi epäiltyjen seksuaalirikostapausten määrä on noussut vuoden 2018 kesästä alkaen.
Helsingissä vuonna 2021 taksinkuljettajia on epäilty 23 seksuaalirikostapauksessa.
Rikoksista epäillyt ovat olleet miehiä, ja he ovat kohdistaneet tekonsa naisiin.
Vuosina 2019–2021 tiedossa olevat seksuaalirikoksista epäillyt taksinkuljettajat ovat olleet pääosin kotoisin Lähi-idän ja Etelä-Aasian sekä Itä- ja Länsi-Afrikan alueilta.
Lue myös: Taksien aiheuttamat onnettomuudet lisääntyivät 70 prosenttia lakiuudistuksen jälkeen – Näin taksipomo kommentoi kuljettajien ajotaitoa
Yhdessä tapauksessa epäilty on ollut kotoisin Suomesta.
– Vakaviin rikoksiin syyllistyneille henkilöille ei pidä myöntää taksiliikennelupaa. Olemme useaan otteeseen tuoneet huolemme esille, mutta lainvalmistelijoiden ja päättäjien parissa asia sivuutetaan eduskuntaa myöten. Toistuvat uutiset taksinkuljettajien asiakkailleen tekemistä rikoksista ovat erittäin huolestuttavia ja rapauttavat kuluttajien luottamusta koko taksialaan, kommentoi Suomen Taksiliiton puheenjohtaja Kai Andersson liiton tiedotteessa.
Anderssonin mukaan Taksiliitto oli viimeksi eilen eduskunnan kuultavana liikennepalvelulakiin tehtävistä muutoksista ja esitti kantansa.
Lue myös: 32 taksille sakot valvontaiskussa – vain kolmella Turussa tarkastetusta taksista oli kaikki kunnossa
– Käykö kuitenkin taas niin, että lainvalmistelijat ja päättäjät antavat kuluttajille epämiellyttävän tilanteen jatkua? Andersson kysyy.
Taksiliiton mukaan lainvalmistelussa on vedottu toistuvasti siihen, että taksinkuljettajan ajolupaan liittyy jo riittävästi rajoituksia.