Täyssähköinen Renault Megane julkistettaneen ensi syksynä.
Nyt on Renaultilla kovat piipussa. Ranskalainen autovalmistaja ei sanojaan säästele hehkuttaessaan uutta täyssähköistä Megane-perheen katumaasturia.
– Megane E tulee lukeutumaan maailman kilpailukykyisimpiin sähköautoihin, yhtiön toimitusjohtaja Luca de Meo julistaa parhaiden markkinaperinteiden mukaisesti.
Kompaktista katumaasturista tulee yhtiön ensimmäinen täyssähköautojen CMF-EV-pohjalevylle rakennettu auto. Megane-perheen uusimman jäsenen ohjaamokin kertoo kovasta panostuksesta.
Lue myös: Legendaarinen Renault-malli palaa markkinoille liki 30 vuoden jälkeen – valmistetaan samassa tehtaassa kuin alkuperäinen
Vaikka uutukainen lukeutuukin nimellisesti Megane-perheeseen, on se enemmän sukua muiden korkealla kyntävien lajitoveriensa kanssa. Autoon on siirretty viime vuonna esitellystä Megane eVision -konseptista tuttuja yksityiskohtia.
”Sisätiloissa merkittäviä muutoksia”
Digitaaliseen kojelautaan on tuotu uusia ulottuvuuksia yhdistelemällä kuljettajan mittarinäkymä lähes saumatta suureen hipaisunäyttöön.
Yhtiön mukaan Meganen modernia sisustustekniikkaa tullaan hyödyntämään myös muissa merkin malleissa.
– Renault-autojen sisätiloissa tullaan näkemään merkittäviä muutoksia uudesta Megane E -mallista eteenpäin, yhtiön muotoilujohtaja Gilles Vidal lupaa.
Toimitusjohtaja de Meo ei halua jäädä pekkaa pahemmaksi. Renault-pomo suorastaan pursuilee Meganen pönkittämää itsevarmuutta.
– Auto on ensimmäinen uuden aikakauden Renault. Se näyttää hyvältä ja kulkee fantastisesti. Uskomme siihen kuin vuoreen.
Auton hipaisunäytön avulla pääsee käsiksi Googlen tarjoamiin pilvipalveluihin. Myös myöhemmin kuluvana vuonna julkistettava päivitetty Kadjar tulee sisältämään samat palvelut, de Meo lupasi.
Lue myös: Nyt on eurooppalaisessa sähköautossa hinta kohdillaan: Saako Dacia Springin sen kotimaassa alle 7 500 eurolla?
Kojelauta tarjoaa lähes yhtenäisen digitaalisen näkymän mittaristosta digitaaliseen näyttöruutuun saakka. Auton perälautaa jäsentää takavaloja yhdistävä punaisena hohtava valoviiru, joka kehystää Renaultin modernisoitua logoa.
Vidalin mukaan auton sisätiloihin on pyritty luomaan avaruutta.
– Teimme paljon töitä tavoittaaksemme fyysisen tilantunnun mahdollisimman hyvin. Sähköinen pohjalevy helpottaa osaltaan työtämme, suunnittelujohtaja Vidal totesi.
Ohjaamoon keskittyvän kiusoittelun lisäksi sähköisen Megane-maasturin lopullisesta ulkomuodosta ei vielä paljastettu paljoakaan. On kuitenkin lupa olettaa, että auton ulkoisessa olemuksessa on niin ikään aimo annos viime vuonna esitellyn eVisionin perimää.
Sähköistäminen siirtyy isompiin autoihin
Renaultin eVision-konseptin energianlähteeksi kerrottiin 60 kWh:n litiumioniakku. Auton etuakselille sijoitetun sähkömoottorin kerrotaan lähettävän auton nollasta sataan alle kahdeksassa sekunnissa.
Toimintamatkaksi yhdellä latauksella kerrotaan 360 kilometriä.
Kompakti täyssähköinen katumaasturi merkitsee Renaultin sähköistämisohjelman siirtymistä askelmaa korkeampaan ajoneuvoluokkaan. Megane tulee taistelemaan elintilasta muun muassa Volkswagenin täyssähköisen ID.4-katumaasturin kanssa.
Tällä hetkellä Renaultin sähköisessä mallivalikoimassa ovat viistoperäinen pikkuauto Zoe sekä piskuinen Twingo.
Megane E:n julkistamisen ennakoidaan ajoittuvan Münchenissa syyskuussa pidettäville, liikkumisen tulevaisuutta luotaaville messuille.