Kolmivaihepistorasia, voimavirtapistoke tai raksapistoke. Samalla pistokkeella on monta nimeä. Siitä on iloa myös sähköauton kotilatauksessa, kunhan käytössä on tarkoitukseen sopiva adapterikaapeli.
Voimavirtaa kutsutaan myös kolmivaihevirraksi. Tavallinen kotisähköpistoke (suko) tuottaa yksivaihevirtaa. Jo tästä voi päätellä voimavirtapistokkeen tuottavan ulos voimakkaampaa sähkövirtaa, joka sähköautoilijan näkökulmasta tarkoittaa nopeampaa lataamista.
Tavallinen autopaikan suko-pistokkeinen sähkötolppa muutetaan usein niin sanotuksi hitaaksi lataustolpaksi, joka tarkoittaa 1,8 kilowatin maksimilataustehoa, adapterilla tämäkin.
Ja huomautettakoon, että perinteistä lämmitystolppaa ei ole tarkoitettu sähköauton toistuvaan, jatkuvaan lataamiseen.
Lue myös: KL: Hyundain ja Kian uusissa sähköautoissa mystisiä talviongelmia – valmistajat selvittävät
Jopa 11 kilowatin teho
Voimavirralla sekä adapterilla kotona ladattaessa voidaan päästä jopa 11 kilowatin tehoihin.
Latausajaksi muutettuna tämä tarkoittaa täyssähköauton hitaan latauksen (1,8 kW) vaihtoehdolla yli vuorokauden pituisia latausaikoja, kun halutaan ladata auton akku tyhjästä täyteen.
Voimavirtalaturilla sama toimenpide vie uusimpien sähköautomallien osalta noin kuudesta tunnista ylöspäin, riippuen kummassakin tapauksessa tietenkin auton akun kokoluokasta ja jäljellä olevasta akun latausasteesta.
Ennen voimavirtapistokkeen valjastamista oman auton lataamiseen, kannattaa olla tarkkana turvallisuuden kanssa. Jos kyseessä on vanha voimavirtapistoke, on syytä tarkistaa sen kunto.
Jos pistoke on ulkoisesti heikkokuntoisen näköinen tai kaapelia kytkettäessä muilla tavoin epäkuntoinen, on syytä etsiä toinen paikka voimavirta-adapterin käytölle latauspuuhiin. Kotioloissa sitten sähköurakoitsija hoitaa pistokepaikan kuntoon.
Asennus ilman ammattilaista
Voimavirta-latausadapterin voi asentaa kodin kiinteäksi latauspisteeksi ilman sähkömiestä – voidaan käyttää myös termiä puolikiinteä asennus. Tällöin adapteri kytketään voimavirtapistokkeeseen ja kaapeli viedään halutulle latauspaikalle – asennus tapahtuu pistokkeen sijainnin ja kaapelin sallimien etäisyyksien rajoissa.
Lue myös: Joku mielipuoli asensi V8-moottorin Teslaan – herättää hämmennystä huoltoasemalla
Voimavirta-adapterin etuna kannattaa kiinteämmän asennuksen lisäksi muistaa en ominaisuudet matkakäytössä. Kaapelin voi ottaa takakonttiin mukaan ja jos matkan päällä löytyy sallittu voimavirtapiste, on lataaminen kätevää ja nopeaa.
Voimavirta-adapteri koostuu Type 2 -latauspistokkeesta, älykkäästi virtaa ohjaavasta keskusyksikököstä ja voimavirtapistokkeeseen kytkettävästä päästä.
Kaapelia valitessa kannattaa huomioida turvallisuuden nimissä esimerkiksi se, että tuote kestää suomalaisia sääolosuhteita, se on standardien mukainen – eli turvallinen.
Kaapelissa ja autossa on mahdollista myös säätää akkuun kulkevan virran tehoa, jolloin akun käyttöikää säästävä hitaampi lataaminen on mahdollista, kun nopealle lataamiselle ei ole tarvetta.
Pelkän kaapelin hankkimalla säästää myös rahaa, sillä vastaavan teholuokan kiinteän kotilaturin rakennuttaminen, asentaminen ja sähkömuutostöiden teettäminen nostaa hintalapun helposti tuhansiin euroihin. Sähkönjakelun muutoksia voidaan tarvita silloin, kun kotitalouden sähkönjakelussa ei ole riittävästi kapasiteettia voimavirran hyödyntämiseen.
Mikäli taas kotoa puuttuu voimavirtapistoke kokonaan, sellaisen voi tilata sähköalan ammattilaiselta. Myös tällöin tulee muistaa mahdolliset sähkönjakelun muutostyöt.