Pääseekö tehokkaalla lataushybridillä lähellekään luvattua sähköistä toimintamatkaa, kun lämpömittari näyttää miinusasteita?
Suomi hytisee kylmässä, ja niin hytisevät autotkin.
Paukkupakkaset lisäävät polttomoottorien kulutusta ja syövät tunnetusti myös sähköautojen toimintamatkaa. Molemmissa suurin hävikki tapahtuu käynnistyksen, lämpenemisen ja ensimmäisten kilometrien aikana.
Vaikka valmistajien ohjeiden mukaan sähköä käyttävällä autolla tulisi lähteä liikkeelle akut esilämmitettynä, ei se Suomen olosuhteissa ole läheskään aina mahdollista.
LUE MYÖS: Pakkanen panee auton koville – älä sorru perusmokiin: "Harvinaista ei ole sekään, että..."
Paljonko pakkanen haukkaa sähköistä toimintamatkaa?
Skoda lupaa tuliterälle 245-hevosvoimaiselle Octavia RS iV -lataushybridilleen 61 kilometrin sähköisen WLTP-toimintamatkan. Vuodenajasta johtuen emme päässeet kokeilemaan tämän paikkansapitävyyttä standardia vastaavissa olosuhteissa, mutta muutamat muut mediat ovat päässeet töpseli-Octavian sporttimallilla kesäkelissä jopa 54–61 kilometriä.
204-hevosvoimaisella perus-iV:llä pääsimme syksyisessä koeajossa 48–52 kilometriä kitkarenkailla. Tuolle mallille valmistaja lupaa 64 kilometrin sähköisen toimintamatkan.
Ensimmäisellä yrittämällä lumisessa nollakelissä ja kitkarenkain täysillä akuilla RS iV:llä taittui 40 täyssähköistä kilometriä. Seuraavat yritykset tuottavat lukemat 41 ja 42 kilometriä.
Kylmänä liikkeelle lähtö 19 asteen kirkkaalla pakkaskelillä hirvittää. Ensimmäisten kolmen kilometrin aikana akun varaustaso tippuu 100 prosentista 79:ään. Lopulta täysillä akuilla päästään 34 kilometrin päähän. Uusintalatauksen jälkeen kilometrejä saavutetaan 36. Tulosta voi pitää melko hyvänä.