Brittiläisen testin mukaan myös pienillä sähköautoilla pääsee nykyisin pitkälle. Näin kuusi eri autoa toimivat, kun niiden akku ajetaan täysin tyhjäksi.
Sähköautolla ajaminen vaatii polttomoottori- tai pistokehybridiverrokkia huomattavasti enemmän suunnittelua. Monen painajainen on jäädä sähköautolla tien päälle.
YouTube-kanavallaan 4,92 miljoonaa tilaajaa omaava Carwow ajoi kuuden uuden pienen sähköauton akut totaalisen loppuun selvittääkseen kaksi asiaa: kuinka pitkälle niillä oikeasti pääsee, ja mitä tapahtuu, kun sähkö loppuu? Kuoleeko auto keskelle tietä? Loppuuko ensin ohjauksen sähköinen tehostus? Pääseekö autosta edes ulos?
Tosielämän matka-ajoa simuloiva testi suoritettiin erittäin helteisenä päivänä Englannissa, paikallisilla hevosvoima- ja akkupaketeilla varustetuilla autoilla. Ne eivät ratkaisevasti eroa Suomen versioista. Ensin autoilla ajettiin moottoritiellä niin pitkään kun uskallettiin, minkä jälkeen akusta imaistiin viimeisetkin rippeet siirtymällä syrjäteille.
LUE MYÖS: Viiden suositun töpselihybridin todellinen kulutus testattiin – valmistajien lukemat eivät kerro koko totuutta
Vertailuryhmään kuuluivat Honda e, Mini Cooper SE, Volkswagen e-Up, Renault Zoe, Peugeot e-208 ja Opel Corsa-e.
Honda e
35,5 kilowattitunnin ajoakun voimin hyrräävälle Honda e:lle luvataan 201 kilometrin sähköinen toimintamatka yhdellä latauksella. Yhden prosentin varaustilassa auto kulki enää hitaasti nilkuttaen. Tämä on sähköautoille tyypillinen tapa osoittaa kuljettajalle viimeistään, milloin olisi aika pysähtyä.
Kaikki autot käyttävät testissä tilaisuutta pysähtyä lopullisesti, jos auton seisauttaa viimeisillä luvatuilla kilometreillä. Nollan prosentin varaustasossa Honda kulki vielä 23 kilometriä. Sen jälkeen auto pakotti vaihteen vapaalle, ja vauhdin pysähdyttyä parkkiasentoon. Kaikkiaan auto kulki sähköllä 182 kilometriä.
Mini Cooper SE
Minin akun kapasiteetti on 32,6 kWh ja luvattu toimintamatka 233 kilometriä. Se hyytyi ilman draamaa 248 kilometrin ajon jälkeen.
Volkswagen e-Up
Volkswagen e-Up -täyssähköautolle luvataan 256 kilometrin toimintamatka. Akkukoko on 36,8 kWh. Ajotietokoneen näyttäessä 15 kilometrin jäljellä olevasta matkasta, varoittaa se akun olevan lähes tyhjä, ja auto ei etene enää täydellä teholla tai nopeudella. Viimeiset viisi kilometriä auto ryömi 15 km/h nopeudella, pysähtyi 261 kilometrin ajon jälkeen keskelle risteystä, eikä suostunut enää edes peruuttamaan.
LUE MYÖS: Mersun sähköautolla pääsisi Helsingistä Utsjoelle ilman lataustaukoja – asiassa on vain yksi mutta
Peugeot e-208
Peugeot e-208:n 50 kilowattitunnin ajoakku lupaa viedä auton 350 kilometrin päähän. Akun vedellessä viimeisiä, teho vähentyi ja ilmastointi lakkasi toimimasta. Pysähtyminen liikennevaloihin aiheutti ensin ohjaustehostimen poiskytkeytymisen ja sitten matkan katkeamisen. Kaikkiaan Peugeot alisuoriutui pahasti kyeten 260 kilometrin taipaleeseen.
Opel Corsa-e
Saman tekniikan omaava sisarmalli Opel Corsa-e väittää etenevänsä 336 kilometriä. Se antaa varoituksen akun hiipuvista varannoista, kun jäljellä on vielä 25 kilometriä. Nollan iskeytyessä tauluun, auto jaksoi vielä viisi kilometriä ja hyytyi 280 sähköisen kilometrin jälkeen.
Renault Zoe
Porukan range-kunkku on Renault Zoe 55 kilowattitunnin akulle luvatulla 383 kilometrillä. 30 jäljellä olevan kilometrin kohdalla vauhti muuttuu rajoitetuksi ja kuudessa nilkutukseksi. Nollan uhatessa auto lupaa kulkea vielä viisi kilometriä, mutta Carwow:n toimittaja Mat Watson kurvailee kiesillä vielä puolisen tuntia edes takas uneliasta englantilaista maalaispitäjää. Zoessa onkin ryhmän pisin toimintamatka mittarin näyttäessä nollaa kilometriä. Kaikkiaan se taivaltaa 369 kilometriä.
Yli- ja alisuorituksia
Honda suoriutui 90 prosentista sille luvatusta toimintamatkasta. Minin suoritus oli 106 prosenttinen. Peugeot alisuoritti 74 prosenttisesti ja Opel 83 prosentin edestä. Volkswagenin suoritus meni yläkanttiin lukemin 102 prosenttia. Vaikka Renaultin toimintamatka oli pisin, jäi sekin luvatusta, ajosuoritteen yltäessä 96 prosenttiin luvatusta.
Katso Carwow:n YouTube-video alta.