Audi e-tron GT ei ole nopea ainoastaan liikkeissään, vaan myös laturilla seistessään. Kauppalehden toimittaja Niko Rouhiainen kertoo kuitenkin myös vähemmän mairittelevista latauskokemuksista.
Sähköautot tarjoavat poikkeuksellisen nautittavaa ajamista. Moottori ei melua, tehoa ja vääntöä on yleensä yllin kyllin käytössä, toimintamatkat ovat pidentyneet muutamassa vuodessa huimasti ja latausasemia alkaa olla jo tiheään.
Koska auto kykenee poikkeuksellisen nopeaan lataamiseen, päätän tietysti käyttää tekniikkaa hyväkseni jo pelkän koeajokokemuksen ja siitä raportoinnin vuoksi. Liitän auton Rechargen tarjoamaan 225 kilowatin CCS HPC -pikalaturiin.
Lataustapahtumaa valmistellessa takuulla suolainen hinta ei vielä ole selvillä, mutta kaunis kesäpäivä houkuttaa säästämään aikaa ja keskittymään olennaiseen eli ajamiseen. Maksun voi suorittaa Plugsurfingin kautta, jonka asiakastili minulla on jo valmiina olemassa.
Lue myös: Sähköautolla ajaminen on lastenleikkiä, mutta lataaminen onkin sitten asia erikseen – tässä pikaopas
Paksu kaapeli Audin oikealla puolella sijaitsevaan pikalatausliitäntään ja yhteys auki. Tässä kohtaa heinäkuuta älypuhelinsovelluksessa näkyy pienellä lataamisen hinta. Se näyttäisi olevan lennokkaan roaming-hinnoittelun vuoksi 32 euroa 98 senttiä per minuutti.
Toivon hartaasti työnantajan ymmärtävän syyn kalliin lataustapahtuman käytölle, mutta 8 minuutin ja 19 sekunnin kohdalla pokerini pettää. Keskeytän lataamisen 15,8 kilowattituntia rikkaampana. Jyväskylässä 20 asteen lämpötilassa ja 49 prosentin varaustasolta alkaneen lataamisen teho oli 148–140 kilowatin välillä. Varsin kelvollista. Hintaa Audia noin 70–80 kilometriä eteenpäin vievälle lataustapahtumalle kertyi noin 272 euroa.
Tai siltä ainakin näyttää. Vaikka odottelen luottokorttilaskua yli kuukauden, minkäänlaista veloitusta lataustapahtumasta ei koskaan suoriteta. Outoa.
Käyn vielä jututtamassa viereisen McDonald’sin työntekijää. Hän on nähnyt latauspisteellä viikon aikana vain yhden auton. En ihmettele miksi.
Hidas mutta turvallinen peruslataus
Hotellin pihassa Kuopiossa homma toimii. Tarjolla on 93,4 kilowattitunnin akun (käytettävissä 85,2 kWh) täyttöön useita 22 kilowatin peruslatausasemia, jotka hidastuvat vielä puoleen, jos pömpeliin on kiinnitetty kaksi autoa. Tai jos auto ei rakenteellisesti ota latausta vastaan kuin esimerkiksi 11 kilowatin teholla. Palvelun ja infran tarjoaa taas Recharge, joten kylmät väreet nousevat edellistä latauskokemuskertaa muistellessa mieleen.
Asennan kuitenkin älypuhelimeen ensin Fortum Charge & Drive -sovelluksen ja kirjaan siihen luottokorttitietoni. Fortumin sovellus toimii usein järkihinnoilla, niin nytkin. Siirtyneen kilowattitunnin hinnaksi ilmoitetaan selkeästi, heti aluksi ja suurella fontilla 0,15 euroa.
Auto latautuu yön yli, joten nopeudella ei ole niin väliä. Akku täyttyy 82,1 kilowattitunnin edestä 8 tunnissa ja 15 minuutissa, kun aloitustilanteessa toimintamatkaa oli jäljellä enää 56 kilometriä. Noin 400 kilometrille riittävän latauksen hinnaksi muodostui 12,32 euroa. Edullista urheiluautoilua.
Lue myös: Mitä sähköauton lataus maksaa tulevaisuudessa? Tähän ei S-ryhmällä ja Nesteellä ole vielä vastausta: "Katsomme syksyllä tarkemmin"
Seuraavana päivänä noin 400 kilometrin rykäisy tuntuu hyvältä idealta uljaaseen GT-täyssähköautoon laskeuduttaessa.
Latauskartasta katsottu matkan puoliväliin sijoittuva 225 kilowatin tehoinen ja 800 voltin arkkitehtuuria tukeva erityisnopea HPC-latausasema Mikkelissä ohjelmoidaan navigaattoriin ja annetaan tien viedä. Tällä taktiikalla pääsisi perillä odottavien ajojen lisäksi pitkälle kotimatkallekin.
Muut latausaseman käyttäjät ovat raportoineet älypuhelinsovelluksen mukaan 140–150 kilowatin todellisesta lataustehosta. Tämä on käytännön realismia, ja toteutuu myös Audia ladattaessa.
Ikävä kyllä Mikkelin vikkelin latausasema sijoittuu persoonattoman hampurilaisjätin tiluksille kauas kauniin kaupungin keskustasta ja kiinnostavammista lounaspaikoista. Nyt olisi aikaa harrastaa maakuntakeskuksen ihailua kauniissa kesäsäässä autoa latailtaessa, mutta ei… Toinen reittivaihtoehto mahdollistaisi lataamisen taas Jyväskylässä, mutta sielläkin erityisnopeaa latinkia tarjoillaan vain kultaisten kaarien gourmet'n kera.
Onneksi latinki putoilee purilaista paremmin. Autollekin annetaan annos pikaruokaa muodossa 16 kilowattituntia 8 minuutissa. Nopean, 225 kilowatin Recharge Infran operoiman Hypercharge-latauksen hinta nimittäin osoittautuu taas niin suolaiseksi, että lataustaktiikkaa muutetaan lennosta. Tämän laturin huipputeho tippuu 150 kilowattiin, kun laturiin kytkeytyy toinen ajoneuvo. 65 prosentin varaustasossa latausnopeus on testikerralla noin 100 kilowattia, vaikka Audi roikkuu laturissa yksin.
Sitten laturiin kiinnittyy Hyundai Konan täyssähkömalli. Vakoilen molempien näyttöruutuja. Audi kahmii sähköä 87 kilowatin vauhdilla 85 prosentin tasossa, Kona 74 kilowatilla 27 prosentissa.
Ota selvää roaming-hinnoittelusta
Matka jatkuu pitkin pienempiä keskisuomalaisia kestopäällysteteitä. Niillä e-tron GT osoittaa hyvän suorituskyvyn lisäksi huonoimman puolensa, joka on paino. Massaa on päälle 2,2 tonnia ja se tuntuu epätasaisilla teillä. Myös nopea ja tarkka nelipyöräohjaus osoittaa äkkinäisyyttä vauhdikkaassa mutka-ajossa. Matka kuitenkin maistuu, eikä kohdalle osunut muutaman kilometrin hiekkatiepätkäkään latista ajotunnelmaa. Pöly tosin tunkeutuu helposti takaovien ja tavaratilan luukun tiivisteiden sisäpuolelle asti.
Ilmoitettu WLTP-syklin mukainen toimintamatka yhdellä latauksella on 463 kilometriä. Auton viimeisten 150 kilometrin ajokäytöksen mukaan säätyvä mittari osoitti matkaan lähdettäessä sähköä riittävän 440 kilometrille ja kotimatkaa aloiteltaessa 422 kilometrille. Tämä pitää koeajokokemuksen mukaan optimikelissä kutinsa, kun autolla ajetaan siten, millaiseksi se on suunniteltu.
Lataamiskokemukset vaihtelivat tälläkin matkalla kovasti. Mikäli lataamiseen on aikaa yön yli, ei sähköautolla enää nykyään joudu ongelmiin pitkälläkään matkalla, ja harvoin muutenkaan. Pikaisempi lataustarve aiheuttaa enemmän suunnittelua, kommelluksiakin, ja epävarmuutta lataamiseen käytetyn ajan ja hinnan suhteen. Tämä tasoittuu yleensä kokemusten kasvaessa. Roaming-hinnoitteluista kannattaa ottaa selvää, ne ovat yleensä hinnakkaita, mutteivät silti lähellekään jutun alun hintaluokkaa. Perille päästiin silti hymyssä suin nytkin – ja vielä takaisinkin.
Helsinki-Jyväskylä-Kuopio-Mikkeli-Helsinki-matkalla käytetyt ja matkaa varten etsityt latausasemat
- McDonald's Mikkeli Graani (2x CCS HPC 225 kW/800V, 160 kW/400V)
- McDonald's Jyväskylä Tourula (2x CCS HPC 225 kW/800V, 200 kW/400V)
- McDonald's Kuopio Matkus (2x 300 kW CCS HPC)
- ABC Pitkälahti Kuopio (2x 150 kW CCS HPC)
- Kuopion Portti (1x 150 kw, 2x 75 kw)
- Hotel Puijonsarvi (8x 22 kw)