Täyskäännös MM-rallissa – asiantuntijalta synkkä arvio: "Se on varma asia"

16.1.1045870002
Hybridiyksiköt pysyvät rallin MM-sarjassa ainakin seuraavat kaksi kautta.IMAGO/PanoramiC/ All Over Press
Julkaistu 11.06.2024 17:29
Toimittajan kuva

Feliks Heikkinen

feliks.heikkinen@mtv.fi

@feliksheikkinen

Hybridiyksiköt pysyvät rallin MM-sarjassa ainakin kaksi seuraavaa kautta. Asiasta päätettiin tiistaina Uzbekistanissa. Aiemmin Kansainvälinen autoliitto FIA ja rallin MM-sarjan promootioyhtiö olivat tiedottaneet massiivisesta sääntöpaketista, jossa muun muassa hybridiyksiköt olisivat poistuneet käytöstä.

Päätöksen myötä Rally1-hybridiautoilla jatketaan vuoteen 2026 saakka, jolloin nykyinen luokittelujakso päättyy. Nykyiset WRC-tiimit vastustivat vain kahden vuoden ajaksi tehtäviä muutoksia. 

– Rallin MM-sarja on todella tärkeä FIA:lle. Se on rallin keulakuva. Olen käynyt monia keskusteluja valmistajien kanssa viime viikkoina sarjan tulevaisuudesta. Se on nyt selvää, että tarvitsemme vakautta seuraavalle kahdelle vuodelle. Samalla on kuitenkin tärkeää, että saamme positiivista sitoutumista valmistajilta, FIA:n puheenjohtaja Mohammed Ben Sulayem sanoi FIA:n tiedotteessa.

MTV Urheilun asiantuntijan Riku Tahkon mielestä talleille uutinen on hyvä, sillä ne voivat operoida pienemmillä budjeteilla, kun kehitystyötä ei oikeastaan tarvita. Yksi selvä huolenaihe on kuitenkin olemassa.

– Se tarkoittaa kuitenkin myös sitä, että yhtään uutta tiimiä ei ole tulossa seuraavan kahden vuoden aikana. Ei kukaan lähde tuohon leikkiin mukaan tuolta takamatkalta kahden vuoden takia. Se on varma asia. Aika erikoista tuo soutaminen ja huopaaminen, välillä hybridi pois ja välillä ei. Päätöksenteko tuntuu olevan äärimmäisen vaikeaa, Tahko sanoo.

– Meinasin jo kehua FIA:n uutta pomoa, että nyt on löytynyt rallimies ohjaksiin, että nyt löytyy selkeät säännöt. Nyt vaikuttaa siltä, että junnataan kaksi vuotta tätä samaa, Tahko toteaa.

Positiivisuutta tulevaisuuteen tuo Tahkon mielestä, jos jatkossakin promoottori on mukana rahoittamassa nuorten kuljettajien Rally1-kokeiluja. 

– Se on jo sen verran halvempaa ajaa Rally1:llä, kun niillä on muutama vuosi ajettu. Jokaiselle tiimille tuotaisiin nuoria kuskeja mukaan. Se on ainoa idea, jolla jonkunlainen mielenkiinto säilyy seuraavat kaksi vuotta. 

FIA tiedotti helmikuussa sääntöuudistuksista, joissa hybridiyksiköt olisivat poistuneet autoista. Vain neljää kuukautta myöhemmin kattojärjestö veti kuitenkin päätöksensä takaisin. FIA:n päämääränä on myös saada kasvatettua tiimien määrää MM-rallisarjassa. FIA:n toiminta kuitenkin vaikeuttaa Tahkon mielestä uusien tiimien tuloa sarjaan.

– Pitkään kritisoitu, että säännöt tehdään niin lyhyellä tähtäimellä sääntöuudistukset ja niin viime tingassa, Tahko summaa.

– Jos tiedetään, että näin tehdään seuraavat viisi tai seitsemän vuotta, niin sinne saattaisikin jokin uusi valmistaja lähteä tekemään autoa. Erikoinen on kyllä kuvio. Tuntuu, ettei opita mitään, Tahko päättää.

Rallin MM-sarjan seuraava osakilpailu ajetaan 27.-30. kesäkuuta Puolassa.

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli