Enyaq iV on tsekkivalmistajan merkittävin sähköauto.
Katumaasturimallinen Enyaq on Skodan ensimmäinen sarjatuotantomalli, joka pohjautuu Volkswagen-konsernin täyssähköautoille tarkoitettuun MEB-alustaan.
Enyaq on samalla ensimmäinen Saksan ulkopuolella valmistettava MEB-perusratkaisua hyödyntävä ajoneuvo, sillä Skoda on raivannut auton tuotannolle tilaa päätehtaalleen Mladá Boleslaviin.
– Se on tärkeää tehtaan tulevaisuuden ja tehtaan tarjoamien työpaikkojen varmistamiseksi, pääjohtaja Bernhard Maier kertoo yhtiön tiedotteessa.
Kolme akkukokoa, viisi tehoversiota
Enyaqin suurimmalla akkupaketilla varustetun mallin toimintamatka yhdellä latauksella on noin 500 kilometriä.
Tavallisesta kotitalouspistorasiasta akkua voidaan ladata 2,3 kW:n teholla. Julkisella tai kiinteistöön asennetulla 11 kilowatin latauslaitteella lataaminen kestää akun koosta riippuen 6‒8 tuntia.
Julkisista ratkaisuista nopein on 125 kW:n pikalataus, jota hyödyntämällä akku täyttyy 80 prosenttiin parhaimmillaan noin 40 minuutissa.
Yhdellä sähkömoottorilla varustetut perusmallit ovat takavetoisia, mutta kun lompakkoaan raottaa enemmän, saa autoon enemmän tehoa ja kahdella sähkömoottorilla toteutetun nelivedon. Tehokkain versio kiihtyy nollasta sataan 6,2 sekunnissa, ja sen vetokyky on 1 200 kiloa.
Skoda ryhtyy valmistamaan Enyaqia seuraavilla kokoonpanoilla (akun koko / teho / toimintamatka / vetotapa):
- 55 kWh / 109 kW / 340 km / takaveto
- 62 kWh / 132 kW / 390 km / takaveto
- 82 kWh / 150 kW / 500 km / takaveto
- 82 kWh / 195 kW / 460 km / neliveto
- 82 kWh / 225 kW / 460 km / neliveto
Enyaq on ulkomitoiltaan Kodiaqin kokoluokassa, sillä pituutta on puskurista puskuriin 4 648 millimetriä. Se on 1 877 milliä leveä, 1 618 milliä korkea ja akseliväli on 2 765 milliä. Tavaratila vetää 585 litraa.
Enyaqin kilpailijoita tulevat olemaan muun muassa Ford Mustang Mach-E sekä Tesla Model Y.
Auton sarjatuotanto käynnistyy tämän vuoden lopulla. Virallisen ensiesittelyn päivämäärää ei ole vielä kerrottu, ja esimerkiksi artikkelin yllä olevalla videolla auto nähdäänkin vielä kevyesti naamioituna.
Skoda aikoo tuoda markkinoille yli kymmenen hybridiä ja sähköautoa vuoden 2022 loppuun mennessä. Valmistaja arvioi, että vuoteen 2025 mennessä sen valmistamista autoista täyssähkömallien ja lataushybridien osuus on neljännes.
Lähde: Skoda
Lue myös: Täyssähköauto rymisteli Suomen rekisteröintitilaston kärkisijoille – kasvua mojovat 6 725 prosenttia