Joku ajoi Skoda Octavialla kerran 365 km/h – näitä asioita et takuulla tiennyt Suomen myydyimmästä autosta

Kaikki sai alkunsa numerosta kahdeksan.

Viime vuonna 60 vuotta täyttänyt Octavia on tsekkiläisen Skodan suosituin malli, jota on valmistettu yhteensä yli seitsemän miljoonaa kappaletta.

Auton nimi juontaa juurensa latinankielisestä, numeroa kahdeksan tarkoittavasta sanasta. Octavia on Skodan kahdeksas automalli toisen maailmansodan jälkeen.

Alun perin vuonna 1959 esitellystä Octaviasta on tullut vuosikymmenten saatossa äärimmäisen tärkeä malli Skodalle, jonka osuus Tsekin bruttokansantuotteesta on peräti viitisen prosenttia.

Ensimmäisessä Octaviassa oli 40 hevosvoimaa

Konepellin alla oli vuonna 1959 1,1-litrainen nelisylinterinen bensakone, joka tuotti tämän päivän mittapuulla vaatimattomat 40 hevosvoimaa. Ensimmäinen Octavia ylsi 110 kilometrin tuntinopeuteen, ja keskikulutus oli 7,7 litraa sadalla kilometrillä.

Maaliskuussa 1960 Skoda toi Geneven kansainväliseen autonäyttelyyn Octavia Touring Sportsin, jossa hevosvoimia oli jo 50. Tämä malli viitoitti tietä Skodan menestykselle erityisesti rallipoluilla. Auton kaksiovisella versiolla voitettiin muun muassa legendaarinen Monte Carlon ralli vuosina 1961, 1962 ja 1963.

Myynnissä lähes 50 maassa

Octavia oli viime vuonna Suomen myydyin uusi auto 5 601 kappaleen myynnillä. Markkinoille vanhalla tutulla nimellä palannut Toyota Corolla pääsi varsin lähelle hieman yli 5 000 myydyllä autolla, mutta kolmanneksi yltäneeseen katumaasturisuosikkiin Nissan Qashqaihin (4 339 kpl) jäi jo selkeämpi hajurako.

Suomen lisäksi Octavia on ollut suosittu paitsi kotimaassaan, myös esimerkiksi Itävallassa ja Sveitsissä. Saksassa Octavia oli viime vuonna maan myydyin tuontiauto. 

Octavioita valmistetaan viidessä eri tehtaassa ja niitä viedään nykyisin 46 maahan.

Tiettävästi yksi erikoisimmista Octavialla tehdyistä tempuista on Bonnevillen suolatasangolla USA:ssa täräytetty 365 kilometrin tuntinopeus. Ennätys saavutettiin Ison-Britannian maahantuonnin rakentamalla kaksilitraisella moottorilla varustetulla Octavialla. 

Näin Octaviat pärjäävät katsastuksissa

Mikäli Octavia hylätään katsastuksessa, löytyvät syyt tyypillisimmin jousituksen ja iskunvaimennuksen vioista. Vaikka Octaviat pärjäävätkin katsastuksissa pääsääntöisesti hyvin, eivät ne edusta ikäluokkiensa kaikkein vähävikaisimpien autojen terävintä kärkeä.

Viime vuoden katsastuksissa Octavioiden hylkäysprosentit olivat käyttöönottovuosittain seuraavat:

  • 2004: 34,8 %
  • 2005: 35,0 %
  • 2006: 30,3 %
  • 2007: 20,8 %
  • 2008: 19,5 %
  • 2009: 13,0 %
  • 2010: 12,9 %
  • 2011: 10,8 %
  • 2012: 9,7 %
  • 2013: 5,4 %
  • 2014: 3,0 %
  • 2015: 2,2 %
  • 2016: 1,7 %

Lähteet: Skoda, Traficom

Lue myös:

    Uusimmat