Volkswagen-konsernin espanjalaisbrändi Seat loikkaa sähköautojen maailmaan kaupunkikieputteluun tarkoitetulla Mii electric -mallilla.
Kaikki haluavat osansa sähköistyvästä liikenteestä. Seat esitteli keväällä Geneven autonäyttelyssä konseptin ensimmäisestä konsernin MEB-pohjalevyä käyttävästä sähköautosta, ja omaksi brändikseen eriytetyn Cupran merkin alla nähtiin vuonna 2020 markkinoille tuleva pistokkeesta ladattava hybridi. Näitä ennen markkinoille kuitenkin ehtii nyt Seat on Tour -kiertueen lähtöpisteessä Oslossa esitelty Seat Mii electric.
Kaupunkiauto Mii jakaa perusrakenteensa konsernisisarten kanssa. Volkswagen up!:sta sähköversio on ollut tarjolla jo jonkin aikaa, ja Skoda liittyi joukkoon uudemmalla tekniikalla pari viikkoa sitten. Nyt on vuorossa Mii electric, joka jakaa tekniikan Skoda Citigo e iV:n kanssa.
Akuston kapasiteetti Seatissa on 36,8 kWh, minkä myötä yhdellä latauksella pääsee WLTP-syklin mukaisesti 260 kilometriä. Auto tarjoaa mahdollisuuden 7,2 kW AC-lataukseen, jolla 80 prosentin lataus on mahdollista saavuttaa neljässä tunnissa. 40 kW DC-latauksella CCS-pikalatausjärjestelmällä sama varaus saavutetaan noin tunnissa.
2:04
Sähkömoottori tarjoaa tehoa 61 kW (83 hv) ja 212 Nm väännön, minkä turvin alle 3,6 metrinen auto spurttaa viidenkympin kaupunkinopeuteen 3,9 sekunnissa. Huippunopeus on useimpiin tilanteisiin riittävä 130 km/h.
Yksi sähköautojen yleistymisen suurimpia hidasteita on hinta. Tämän suhteen Seat haluaa olla mahdollistajan roolissa, ja valmistaja lupaa hinnan asettuvan samalle tasolle kuin saman segmentin perinteisellä polttomoottorilla varustetun automallin hinta. Tällä hetkellä Seat Miin hinta Suomessa tehokkaimmalla 55 kW (75 hv) moottorilla on alle 15 000 euroa, joten nähtäväksi jää kuinka kalliita ovat ylimääräiset kuusi kilowattia.
Seat Mii electricin ennakkomyynti alkaa syyskuussa 2019. Valmistus alkaa loppuvuodesta Slovakiassa, ja auto saapuu markkinoille 2020.