Toukokuussa 2019 Keski-Suomessa käynnistyi valtava tienparannusurakka, kun valtatiellä 4 välillä Kirri-Tikkakoski käärittiin hihat ja ryhdyttiin rakentamaan uutta moottoritietä.
Tänä kesänä Suomen suurimman päällystystyömaan tittelin vie Kirrin ja Vehniän välillä tehtävä 16 kilometrin ja kahden päällystekerroksen urakka. Uutta asfalttia syntyy satojen tuhansien neliömetrien edestä.
– Jotain päällystystöiden kokoluokasta kertoo käytettävän asfaltin määrä: kahteen kerrokseen 16 kilometrin matkalle sitä menee noin 800 000 neliötä. Pinta-alaltaan se vastaa esimerkiksi 2 222 lentopallokentän alaa, Väyläviraston projektipäällikkö Jarmo Niskanen kertoo Väyläviraston tiedotteessa.
Lue myös: Kuin saunassa työskentelisi: Näin asfalttimiehet selviävät hellepätsissä levittäessään 170-asteista päällystettä
Lue myös: Saako aamupalan kypsennettyä uudenkarhealla asfaltilla? MTV testasi, kuinka nopeasti kananmuna paistuu tien päällä
3:42
Suomen suurimman päällysteurakan odotetaan valmistuvan lokakuun loppuun mennessä, mutta kuten asfalttitöissä aina, ovat aikataulut jokseenkin sääoloista riippuvaisia.
Ihanteellinen keli päällystystöiden tekemiselle on nimittäin lämmin ja sateeton.
– Sateella päällystäminen on tuotevaatimusten mukaan kielletty, toivomme siis tällekin kesälle sopivan lämpimiä poutapäiviä, Destian työmaapäällikkö Juha Timonen toteaa.
Urakan vuoksi liikenne siirrettiin elokuussa 2020 rinnakkaistielle kahdeksi vuodeksi. Moottoritien avaamisen jälkeen rinnakkaistie jää asutuksen liityntäväyläksi ja moottoritiellä kiellettyjen hitaiden ajoneuvojen reitiksi.
Rinnakkaistien yhteyteen rakennetaan samalla yli 25 kilometriä uusia pyöräilyn ja jalankulun väyliä.
Lue myös: Miksi nopeusrajoitusta ei palauteta normaaliksi, jos tietyömaalla ei enää tehdä mitään?
Lähde: Väylävirasto