Laatikoittain lonkeroa, viinaa, olutta, erikoisempia liköörejä ja viiniä. Muutama rekki tupakkaakin.
Helsingin Länsisataman Tullin alkoholinhaltuunottovarastolla on jo täyttä, vaikka varastolla on vain muutaman päivän saldo Tullin haaviin jääneistä tuomisista.
Tullin haaviin on jäänyt tämän vuoden aikana yli 10 000 litraa alkoholia niin sanottuihin haltuunottovarastoihin odottamaan verojen maksua tai tarkempaa selvitystä.
– Silloin kun otetaan haltuun, niin Tullilla on jotain taustatietoa tästä tuontierästä tai muusta siihen liittyvästä. Pelkkä alkoholin määrä ei ole sinänsä syy haltuunottoon. Suurempiakin määriä on annettu matkustajan mukana mennä ja selvitetty se käyttötarkoitus sitten ehkä jälkeenpäin. Nämä ovat poikkeuksellisia ja niihin liittyy jokin tieto tai epäilys, jota en voi yksilöidä, sanoo Tullin tulliylitarkastaja Seppo Raitolahti.
Tulli kiinnostuu matkustajan alkoholituomisista, mikäli ne ylittävät vähintään kaksinkertaisesti alkoholin ohjetasojen mukaisen tuontimäärän, mikä on noin 200 litraa. Satamassa riittää suullinen selvitys, mutta tarvittaessa lisäselvitystä pyydetään kirjallisesti.
Kuka pitää kirjaa omasta juomisesta?
Etenkin suuria kertamääriä on jäänyt Tulliin tänä vuonna. Tällöin puhutaan jopa tuhannen litran määristä. Raitolahden mukaan haasteita selvittämisessä riittää.
– Jos määrät ovat huomattavassa epäsuhteessa siihen tapaukseen, mihin matkustaja viittaa, niin sen selvittäminen on vaikeaa. Voiko kaikki todella mennä tähän tarkoitukseen, vai voiko joku osa mennä johonkin muuhun? Siinä on haasteita.
Tullilla on lisävalvonnan myötä tullut luonnollisesti selvitettävääkin lisää. Raitolahden mukaan yksi ryhmä on noussut selvästi esiin.
– Tämä ryhmä, joka väittää kuluttavansa alkoholin itse. Vaikka määrä olisi näinkin suuri kuin tuhat litraa. Omasta käytöstä on hyvin vaikea esittää kirjallista näyttöä, koska kuka pitää kirjaa omista juomisistaan?
Kun uskottavaa selitystä ei Tullille alkoholeistaan pysty antamaan, niin lopulta Tulli voi ottaa allkoholierän haltuun. Näin on tapahtunut tänä vuonna useamman kerran.
– Ne jäävät satamissa heti näihin varastoihin, mutta niitä siirretään aika nopeasti isompaan varastoon Vantaalle, koska tila on rajallinen. Alkoholeja säilytetään siellä puoli vuotta ja jopa yli, kertoo Tullin tulliylitarkastaja Seppo Raitolahti.
112 000 litraa tarkastelussa
Jatkotoimenpiteistä 23 tapausta on ollut sellaisia, jotka ovat johtaneet suoraan Tullin haltuunottoon. 172 erää on päätynyt muutoin veroharkintaan.
– Näiden kaikkien osalta on tarkastelun kohteena, että miltä osin tulisi sitten nämä tuotteet verottaa, valottaa Tullin valvontajohtaja Mikko Grönberg.
Veroharkinnassa on sitäkin enemmän, noin 112 000 litraa. Viime vuonna verotoimenpiteitä Tulli kohdisti 144 erään, jossa oli yhteensä noin 74 000 litraa alkoholituotteita. Alkuvuosi on ollut Tullin näkökulmasta vilkkaampaa kuin viime vuosi.
Lisäresurssien myötä Tulli on pystynyt tehostamaan alkoholin matkustajatuonnin valvontaa ja se on myös osasyynä kasvaviin haltuunottolukuihin.
– Aiemmin oli niin, että saattoi mennä päivä tai kaksikin, että tulli ei saanut yhtään partioita laivaa vastaan. Nyt tilanne on sellainen, että harvoin on sellaista päivää, ettei jotakin laivaa oltaisi vastassa, Raitolahti sanoo.
Tulli uskoo, että sen vaatimien alkoholin matkustajatuonnin selvityksien määrä jatkaa tasaista kasvua loppuvuonna.
Pahimmillaan pää tukee lonkerolaatikkoa
Tullitarkastaja Anu Veijalainen muistuttaa, että viinankiilto silmissä ei kannata aina alkoholia maahan tuoda.
– Henkilöautojen painorajat voivat tällöin paukkua ja se kiinnittää toki meidänkin huomion, jos auto ryömii pitkin maata.
Veijalaisen mukaan usein matkustajia täytyykin muistuttaa ihan turvallisuudesta.
– Autossa on penkkejä kaadettu ja pahimmillaan pää tukee takana olevaa lonkerolaatikkoa ja jalkatilat ovat täynnä alkoholia, Veijalainen pudistelee päätään.
– Oma terveys tulee vasta silloin mieleen, kun pyydetään katsomaan meidän vierestä miltä se auto näyttää, Veijalainen kertoo kokemuksistaan.
Lisäresursseja ensi vuoteen
Valtiovarainministeriön hallintaneuvos Merja Sandellin mukaan Tullin tälle vuodelle osoitettu 600 000 euron lisäresurssit ovat yksi tapa kiinnittää ihmisten huomiota matkustajatuontiin.
– Siinä mielessä on tullut toivottuja tuloksia. Valvontaan on voitu kiinnittää huomiota asiaan ja saatu näkyvyyttä sille, mitä voi tuoda.
Korvamerkitty rahoitus on maaliskuulle 2016 asti.
– Helsingin tulliin lisäresursseilla on rekrytoitu seitsemän, lentotulliin kolme ja valmisteverotukseen sitten käsittelemään näitä verotustapauksia kaksi, kertoo rahojen käytöstä Tullin valvontajohtaja Mikko Grönberg.