100 euron pikavoitto voi osua kohdalle jo marraskuussa – näin poliisi määrittelee, onko tie liian liukas kesärenkaille

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Mistä tietää, milloin ei enää kannata ajaa kesärenkailla?

Vastaus: Kesäkuun alussa voimaan tullut uusi tieliikennelaki muutti talvirengaspakkoa keliperusteiseksi. Tämä on haluttu monessa yhteydessä ymmärtää väärin, talvirengaspakon poistumisena. Todellisuudessa talvirengaspakko ei poistunut vaan piteni.

Siinä, missä aiemmin talvirengaspakko oli joulukuun alusta helmikuun loppuun, on se tästä syksystä alkaen marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos sää tai keli sitä edellyttää.

Milloin keliolosuhteet sitten edellyttävät talvirenkaiden käyttöä? Uuden tieliikennelain esitöiden mukaan silloin, jos alueen tieverkolla – myös pienemmät tiet huomioiden – on mahdollisesti liukasta. Tämän valossa pelkkä pääteiden sula pinta ei siis kesärenkailla ajelemista mahdollista.

Kun on liukasta, ei kesärenkailla pidä ajaa

Kysyin poliisihallituksesta, miten poliisit tulkitsevat asiaa tien päällä. Sain vastaukseksi, että silloin, kun on liukasta ei kesärenkailla saa ajaa. Liukkauden määrittelee valvontatilanteessa oleva poliisimies ja se pystytään dokumentoimaan poliisin Revika-laitteiden videolla tai normaalilla kameralla.

Vastuuta on siirretty auton käyttäjälle

Olennaista on, että talvirenkaat vaihdetaan alle ennen liukkaiden kelien alkua. Autoilijan on siis seurattava säätiedotuksia ja ennakoitava. 

Keväällä talvirenkaat vaihdetaan kesärenkaisiin vasta, kun keliolosuhteet ovat muuttuneet riittävän kesäisiksi – aiempien vuosien perusteella sanoisin, että todennäköisesti vasta huhtikuussa. Vaihtoajankohtaan vaikuttaa tietenkin olennaisesti myös se, missä päin Suomea ajellaan. Jos on tarkoituksena esimerkiksi pääsiäisenä lähteä Lappiin, on kesärenkaiden vaihto syytä ajoittaa vasta matkan jälkeen. 

Edestakainen rengasrumba ei ole realismia

Itse en usko, että kovinkaan moni on valmis jumppaamaan kesä- ja talvirenkaita edestakaisin useampaan kertaan ajokauden aikana, vaikka tietyillä alueilla, satunnaisina päivinä, kesärenkailla ajelu olisikin mahdollista.

Oman haasteensa tuo se, että samallakin paikkakunnalla keliolosuhteet saattavat vaihdella hyvinkin nopeasti ja yllättäen. Kesärenkailla varustetun auton käyttö olisi näin varsin rajallista ja mahdollista lähinnä sellaisessa käytössä, jossa autolla ei tarvitse ajaa aamulla, illalla tai yöllä ja sen voi tarvittaessa, olosuhteiden muuttuessa talvisemmiksi, jättää kotiin tai matkan varrelle.

Jos poliisi kohtaa keliin sopimattomalla rengastuksella ajavan, on poliisihallituksen mukaan seurauksena pääsääntöisesti 100 euron liikennevirhemaksu. Ajon jatkaminen kielletään, kunnes keli ei enää ole liukas. Jos kuljettaja tästä huolimatta jatkaa ajamista, syyllistyy hän niskoitteluun, josta voi olla seurauksena sakko.

Myös nastarenkaiden käyttöaika joustaa keliolosuhteiden mukaan

Nastarenkaiden käyttö on sallittua paitsi talvirengaspakon aikaan, myös muulloin, jos keliolosuhteet sitä edellyttävät. Mikään ei siis estä nastarenkaidenkaan alle vaihtamista lokakuussa tai pois ottamista vasta huhtikuussa – olosuhteiden niin vaatiessa.

teppoboksi teppo vesalainen

Lue myös:

    Uusimmat