Saako kesärenkailla ajaa läpi talven, jos ei tule liukkaita kelejä? Saa, mutta ei todellakaan kannata – tässä syy

Uuden tieliikennelain mukaan talvirenkaita on jo tällä hetkellä käytettävä, mikäli keli niin edellyttää. Talvirenkaat tulisi joka tapauksessa olla vaihdettuna hyvissä ajoin, sillä talven lähestyessä olosuhteet voivat muuttua nopeastikin.

Moni autoilija miettii tällä hetkellä – etenkin eteläisimmässä Suomessa – tulisiko talvirenkaat vaihtaa jo alle vai kuluvatko kalliit kumit suotta.

– Jotkut renkaathan auton alla kuluvat joka tapauksessa, joten on parempi, että oikeat renkaat kuluvat oikeaan vuodenaikaan, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora toteaa liiton tiedotteessa.

Kesäkuussa muuttunut tieliikennelaki velvoittaa käyttämään autossa talvirenkaita marraskuun alusta aina maaliskuun loppuun, jos keli niin vaatii. Samalla laki painottaa autoilijan omaa ennakointivastuuta. Vaikka keli olisikin nyt leuto, on autoilijan vastuulla ennakoida muutokset.

Ja mitä lähemmäksi talvi tulee, sitä nopeampia voivat säätilan muutokset olla.

Kesärengas ei toimi kylmässä

Vaikka eteläisessä Suomessa ei koko talvena lunta tai pääkallokelejä nähtäisikään, ei kesärenkailla ajaminen ole siltikään järkevää, sillä niitä ei ole suunniteltu kylmiin olosuhteisiin.

– Toisin kuin kylmään suunnitellun talvirenkaan kumiseos, alkaa kesärengas kovettua lämpötilan laskiessa viiden plusasteen tietämille, eikä rengas enää toimi kunnolla, Nuora kertoo.

Sekä auto että kuljettaja ajoissa talvimoodiin

Suomessa autot joutuvat koville, sillä kesällä voi olla 30 astetta lämmintä ja talvella saman verran pakkasta.  Auton toimintavarmuuden sekä turvallisuuden varmistamiseksi on huolehdittava renkaanvaihdon lisäksi myös muista asioista.

Muun muassa koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen Autoliitosta on muistuttanut, että suurin riskitekijä löytyy usein ratin ja penkin välissä.

– Kuljettajan tulisi osata kääntää itsensä talviajomoodiin aina, kun olosuhteet sitä edellyttävät – ja mieluummin tietysti jo hieman aikaisemmin.

– Käytännössä tämä tarkoittaa vähintään neljän sekunnin turvaväliä edellä ajavaan, havainnointia entistä pidemmälle, ja pitäviä kelejä alhaisempia ajonopeuksia.

Kun kuljettaja on talviajomoodissa, hänelle jää aikaa toimia rauhallisesti. Rauhallinen kuljettaja myös välttää äkäisiä kiihdytyksiä, äkkinäisiä jarrutuksia sekä voimakkaita ohjausliikkeitä, jotka voivat aiheuttaa auton hallinnan menettämisen.

Lähteet: Autonrengasliitto, Autoliitto

Lue myös:

    Uusimmat