Tämä asia taottiin päähän jo autokoulussa, mutta silti se unohtuu kuljettajilta: "Sakottaminen saattaisi olla tehokas muistuttaja"

1:24img
Ajaminen maantiellä saattaa tuntua helpommalta kuin taajamassa, mutta tämä kuvitteellinen helppous aiheuttaa usein valheellisen turvallisuudentunteen.
Julkaistu 07.01.2020 12:38

Ville Järveläinen

Edellä menevän auton perässä liian lähellä roikkuvat ovat yksi eniten ärsytystä liikenteessä aiheuttavista tekijöistä. Riittämättömästä turvavälistä johtuva peräänajo on myös liikenteen yleisin kolarityyppi.

Liikenneopettajat joutuvat valitettavan usein toteamaan, että varsinkin opetusautojen perässä ajetaan aivan liian lähellä.

Ongelma on kuitenkin paljon opetusajoa laajempi, sillä peräänajo on tieliikenteen yleisin kolarityyppi. Liian lähellä ajaminen tekee ajosta paitsi epämukavaa, myös vaarallista.

Lue myös: Niele kiukkusi, kun näet tämän symbolin auton takaluukussa: "Varsin harvoin osallisina onnettomuuksissa"

Se heikentää näkyvyyttä, liikenteen sujuvuutta ja ekologisuutta. Peräänajoja ja ketjukolareita ei juurikaan syntyisi jos kaikki kuljettajat säilyttäisivät riittävät ja autokoulussa opitut turvavälit.

– Turvavälivalvontaa pitäisi lisätä. Mahdollinen sakottaminen saattaisi olla tehokas muistuttaja etäisyyden merkityksestä. Automaattivalvonta ei ole tällä hetkellä mahdollinen tämän asian suhteen, mutta ehkä joskus tulevaisuudessa sellaistakin voisi harkita. Valvontaa voisi kohdistaa erityisesti liikenneympäristöön, jossa on paljon liikennettä, kuten kaupunkialueille ja moottoriteille, sanoo Liikenneopetus ry:n varapuheenjohtaja Lari Mäkelä.

Muista nämä nyrkkisäännöt 

Liikenneopettajien mukaan kolariongelmaa ei olisi, eikä pohdintaa turvavälisakottamisesta tarvittaisi, mikäli kaikki kuljettajat muistaisivat pitää yllä järkevää turvaväliä.

Kaupunkialueella hyvä muistisääntö etäisyyteen on metreinä puolet nopeudesta. Ajaessasi esimerkiksi 50 kilometrin tuntinopeudella, tulisi edessä ajavaan olla vähintään 25 metrin väli.

Lue myös: Kolari liikenneympyrässä hämmentää netissä: ”Aivoihini sattuu” – keksitkö kumpi autoilijoista oli oikeassa?

Metrien arviointia helpottaa sekuntisääntö, kun edessä ajava ohittaa esimerkiksi tien reunassa olevan valotolpan, tulisi sinun ehtiä laskemaan 2–3 sekuntiin ennen kuin itse ohitat kyseisen tolpan.

Kaupunkialueen ulkopuolella suuremmissa nopeuksissa turvaväliä on kasvatettava reippaasti, sillä nopeuden tuplaantuessa jarrutusmatka nelinkertaistuu.

Kaupunkialueen ulkopuolella hyvä muistisääntö onkin, että ajaessasi esimerkiksi 100 km/h, tulisi metrejä edessä ajavaan olla vähintään saman verran. Turvaväliä tulisi olla tässä nopeudessa 4–5 sekuntia. Yksi konkreettinen muistisääntö moottoritiellä ajettaessa on, että mikäli saat selvää edessä ajavan rekisteritunnuksesta, ajat liian lähellä.

Mitä tehdä, jos joku roikkuu sinun perässäsi?

Kysymys on hyvin yleinen teoriakoekysymys. Oikea vastaus on, että tällöin on kasvatettava itse turvaväliä edessä ajavaan.

– Oppilaat usein miettivät, mikä tuon vastauksen logiikka tarkalleen on. Idea on se, että älä missään nimessä provosoidu, eli älä lähde tekemään tahallisia äkkijarrutuksia tai itsekin kiihdyttämään siten että ajat kohta itse edessäsi ajavan perässä kiinni. Pidä pää kylmänä ja keskity siihen, että itse ajat järkevästi ja säilytät turvavälin takana ajajan aiheuttamasta paineesta huolimatta, kertoo Liikenneopetus ry:n puheenjohtaja Kristiina Anunti.

Lähde: Liikenneopetus ry

Lue myös: Vaaratilanteissa liikennesäännöt yksin eivät riitä – autoilijalta vaaditaan myönnytyksiä liikenteessä

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne