Opetusluvalla opettavien määrä on kasvanut viime kesän ajokorttilain uudistuksen jälkeen. Tämä näkyy lisääntyneenä opetusajoneuvojen määränä liikenteessä. Autoliitto toivoo kokeneempien tienkäyttäjien ottavan huomioon opetusajoneuvojen ohjaimissa olevat kokemattomat kuljettajat.
Viime kesänä muuttunut ajokorttilaki nosti opetuslupaopetuksen suosion ennätyslukemiin.
Uudistuksen myötä jo 16-vuotias voi aloittaa ajamisen opettelun, minkä ansiosta nuorella voi olla takanaan kaksi vuotta ajoharjoittelua jo ennen varsinaisen ajokortin saamista.
Opetusajoneuvon tunnistaa auton takana olevasta valkoisesta kolmiosta. Se kertoo muille tienkäyttäjille, että kyseisen ajoneuvon kuljettaja vasta harjoittelee ajamista.
– On mahdollista, että ajoneuvo kulkee muuta liikennettä hitaammin, sammuu liikkeellelähdössä, pyrkii valumaan taaksepäin mäkilähdössä tai hidastaa vauhtia myös tarpeettomissa ja yllättävissä paikoissa, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen luettelee.
Osa autoilijoista saattaa kuitenkin provosoitua kokemattoman kuljettajan kömmähdyksistä ja unohtaa valkoisen kolmion perimmäisen merkityksen.
Vesalainen muistuttaa, että elämänsä ensimmäisiä liikkeellelähtöjä tekevä oppilas stressaa kytkimen nostamista aivan riittävästi ilman takana huudatettavaa äänimerkkiäkin.
– Äänimerkki saa oppilaan helposti hätääntymään ja sammuttamaan auton yhä uudestaan ja sitten aikaa vasta kuluukin, Vesalainen sanoo.
Lue myös: Opetuslupaoppilaat läpäisivät inssin muita useammin ensimmäisellä yrittämällä – tästä se johtuu
Turvaväli on liikenteessä aina tärkeä, mutta opetusajoneuvon perässä sen merkitys korostuu entisestään.
Oppimisen kannalta on olennaista, että oppilaalle annetaan mahdollisuus oivaltaa ja tehdä asioita myös itse eikä opettaja puutu kaikkeen etukäteen. Valkoinen kolmio viestii näissäkin tilanteissa takaa tuleville pidemmän turvavälin merkityksestä.
– Liikenteessä kannattaa muutenkin varautua yllättäviin tilanteisiin, koska ihmiset tekevät virheitä. On syytä kuitenkin huomata, että opetusajoneuvot ovat varsin harvoin osallisina onnettomuuksissa – varsinkaan syyllisenä osapuolena, Vesalainen toteaa.
Lakiuudistuksen myötä opetuslupaopettajan teoriakoe poistui, eikä opetusajoneuvolta vaadittavaa opettajan jarrupoljinta tarvitse enää muutoskatsastaa. Jarrupolkimien asennuksissa on ollut runsaasti huomautettavaa, osa on ollut suorastaan hengenvaarallisia.
Lähde: Autoliitto