Tämä auto on maailman ykkönen, mutta meillä täysin tuntematon, vaikka tutulta merkiltä tuleekin

Korealaisen Kian kookas katumaasturi vaatisi Euroopassa menestyäkseen taloudellisemman reseptin, jossa olisi mukana myös tujaus sähköä.

Tänä vuonna Kialla on mennyt maailmalla mainiosti, ainakin mitä tulee Vuoden Auto -valintoihin. Ensin Telluride voitti North America Utility Vehicle of the Year -tittelin. Loppusuoralla se jätti taakseen sisarmallinsa Hyundai Palisaden sekä Lincoln Aviatorin. Ennen kesää World Car Awards valitsi Telluriden ykköseksi pääsarjassa.

Euroopassa ja lähes kaikkialla muuallakin maailmassa Telluride on täysin tuntematon suuruus, monestakin syystä. Yksi tärkeimmistä on, että tällä hetkellä vain Yhdysvalloissa valmistettavaa katumaasturia ei saada tehtyä sitä tahtia kuin niitä menisi kaupaksi.

Kia USA:n viestintäjohtaja James Bell on erittäin ylpeä Telluriden saamista palkinnoista. Hän toteaa kuitenkin, että tällä kertaa voittoja ei olisi tarvittu myyntiä vauhdittamaan, sillä autoa ei pystytty valmistamaan riittävästi edes ennen koronavirusta.

– Edelleen yli vuosi myynnin käynnistymisen jälkeen kaikki autot myydään heti ja jopa yli suositushinnan.

Ainakaan tällä hetkellä suunnitelmissa ei ole tuotannon käynnistämistä jossain toisessa maassa tai tehtaassa. Eikä valikoimaa ole tarpeen kasvattaa uusilla moottorivaihtoehdoilla niin kauan, kun suurin ongelma on valmistuskapasiteetti. Suurempi, kymmenisen senttiä pidempi versio on sen sijaan suunnitelmissa.

Tila-autojen syrjäyttäjät

Pohjois-Amerikassa on vuosikymmenien ajan ollut suuri menekki kookkaille autoille, joihin mahtuu puoli joukkuetta nappulaliigalaisia tai suurperhe väljästi. Ensin tuohon myytiin vuosikymmenien ajan valtavia farmariautoja. Sitten 1980-luvulla tila-autot Chrysler Voyagerin johdolla korvasivat farmariautot.

Seuraava trendi olivat kookkaat, korkeat katumaasturimaiset autot, joista suurin osa myydään taka- tai etuvetoisina ja neliveto on vain lisävaruste. Viime vuonna Telluride-luokan osuus oli USA:ssa melkein kymmenen prosenttia kokonaismarkkinoista eli yli 1,5 miljoonaa autoa.

Kookas

Kia Sorentoon verrattuna Telluriden akseliväli on yli kymmenen senttiä pidempi ja korilla on mittaa tasan viisi metriä, eli 20 senttiä enemmän. Käytännössä tuo lisäpituus tarkoittaa sitä, että kolmannella rivillä riittää tilaa aikuisillekin ja tavaratila on ruhtinaallinen, mikäli taaimmainen penkki ei ole käytössä.

Varustelun voi säätää lompakon mukaan, mutta jo perustaso on varsin hyvä. Koeajossa oli paras SX lisävarustepaketilla, jolloin aletaan lähestyä premium-merkkejä. Telluriden hinta on kuitenkin huomattavasti niiden alapuolella. Ei siis ihme, että Kian myymälöihin on Yhdysvalloissa alkanut virrata aivan uudenmerkkisiä vaihtoautoja, kuten Lexuksia.

Mukava

Ajajan paikalla on mainiot oltavat, sillä tilaa riittää isokokoisellekin ja sähkösäätöisessä istuimessa on lämmityksen lisäksi myös jäähdytys. Ajamista avustavia järjestelmiä on niin runsaasti, että maantiellä ei tarvitse tehdä muuta kuin vähän valvoa auton suuntaa ja etenemistä.

Voimaa riittää ripeämpäänkin liikkumiseen, mutta säästösyistä keulalla on vähän vanhanaikainen vapaasti hengittävä V6-moottori. Tyytymällä tuohon, asiakkaille riittävään ratkaisuun, rahaa on voitu käyttää muihin kohteisiin, kuten alustan toiminnan hiomiseen.

Tiettävästi aiemmin M-malleista BMW:llä vastannut Albert Biermann on ollut mukana ajettavuuden kehitystyössä.

Lue myös:

    Uusimmat