Mercedeksen S-luokka joutui teknisen kehityksen uhriksi

Julkaistu 19.03.2016 21:35
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Kuten kännykkäpäivitysten kanssa tuskailevat tietävät, tekninen kehitys on tällä hetkellä huimaa. Nyt sen uhriksi joutui Mercedeksen lippulaiva, sillä uusi E-luokka on nyt S-luokkaa etevämpi.

Suomeen huhtikuu 2016
Hinta alk. 52 932 €

Tykkäsimme

  • jousitusmukavuudesta
  • hiljaisesta ohjaamosta
  • isoista digitaalisista näytöistä
  • 220 dieselistä

Emme tykänneet

  • hinnat alkaen -version ja huippuversion välinen ero kasvanut todella isoksi
  • lisävarustehinnastolla mittaa 9 sivua
  • Drive Pilot -automaattiohjaus ei tule alkuvaiheessa Suomeen

On järkyttävää, miten yhdestä maailman hienoimmasta autosta tulee hetkessä vanha. Puhun nyt tietenkin Mercedeksen S-luokasta. Uusi E-luokka tarjoaa niin paljon uutta tekniikkaa, että Ässä on vähän passé.

Otetaan esimerkiksi uuden E-luokan Drive Pilot -automaattiohjausjärjestelmä. Kuski vetää vain kaksi kertaa vakinopeudensäätimen vivusta, ja E ryhtyy hoitamaan kuskin hommia. Se lukee automaattisesti nopeuden liikennemerkeistä. Se pitää etäisyyttä edellä kulkeviin ajoneuvoihin. Se tekee parhaansa pysyäkseen kaistaviivojen välissä. Lakipykälien mukaan kuski on vielä vastuussa ajamisesta, joten kädet on hyvä pitää ratilla, eikä ratin takana kannata ehkä keskittyä vielä liikaa lukemaan viimeisintä tulosraporttia.

Teknavi testasi järjestelmää Portugalissa uuden E-luokan lehdistöajojen yhteydessä, ja homma toimii – ainakin moottoritiellä, ja kun liikennettä ei ole liikaa, ja kunhan tie ei kaarru kovin jyrkästi. Autonkuljettajaksi ei järjestelmästä vielä ole, mutta se on hyvä apuri kuljettajan elämän helpottamisessa.

Järjestelmä toimii tällä hetkellä Saksassa, ja se levinnee melko nopeassa tahdissa myös muualle. Suomessa ei ole lakipykälien mukaan estettä järjestelmän käyttöön ottamisella, joten odotellaan.

Uusi E-luokka myös laittaa itsensä parkkiin ilman että kuski on sen sisällä. Hieno toiminto tämäkin, joskin kovin usein järjestelmä ei ole välttämättä tarpeellinen vaan pikemminkin kiva leikkikalu. Mutta niin se kehitys kehittyy. Turha tässä on kenenkään vastaan rimpuilla.

Muita E-luokan hienouksia on iso digitaalinen 12, tuuman mittaristonäyttö sekä sen jatkeena oleva toinen 12,3 tuumainen näyttö. Näiden yhteisleveys on vaikuttava; ollaan ihan kohtuullisessa tv-koossa. Huomionarvoista on se, että kojelaudan näyttö ei ole kosketusnäyttö, vaan sitä ohjataan sekä ratilta että keskikonsolista. Sääli vain, ettei mittaristo ole vakiovaruste. Se kuuluu Suomessa Comand Online -varustukseen, joka kustantaa auton malliversiosta riippuen joko 3 493 tai 4 269 euroa.

Mukavuus- ja ylellisyysvarusteiden lisäksi myös turvallisuusvarustus on kunnossa, ja sitäkin voi vielä petrata lisää. Tässä onkin ainoa isompi haaste E-luokan omistajalle. Kuinka valita autosta juuri sellainen, joka vastaa parhaiten kuskin tarpeita ja toiveita ilman että lompakko tyhjenee täysin. Lisävarustelista on läkähdyttävän pitkä. Toisaalta… asiantuntevan myyjän kanssa ostotapahtumasta voi tehdä ikään kuin pitkän leikin, jossa käydään läpi erilaisia vaihtoehtoja.

MIKÄ Eemeli, Väyrynen, taksi-Mersu: rakkaalla lapsella on monta nimeä. Mercedeksen E-luokka on taas mittatikku muille businesslimusiinien luokassa.

KENELLE Yksityisille, yrityksille ja takseihin. Etenkin sedan on tuttu näky taksitolpalla, Suomessa E-luokan kokonaismyynnistä iso osa – jopa puolet menee takseihin.

AJETTAVUUS Mukavuus ja auton hiljaisuus nousevat esiin heti liikkeelle lähdettäessä. Kaikki koeajoautot oli varustettu ilmajousituksella, joten teräsjousiversion ajo jää myöhempään. Auto etenee ilmajousin kuin sukkasillaan, kavala maailma haihtuu jonnekin auton ulkopuolelle. Ohjaus on ok: ei herkku, ei huono; ja ajo-ohjelmista voi hakea omaan käteen ja peffaan parhaiten istuvia säätöjä. Agility Control -alusta mukautuvalla iskunvaimennuksella on vakiovaruste. Vakiorengaskoko on 17 tuumaa.

SUORITUSKYKY Jo 220d on aivan riittävän ripeä ja se on Suomessa ehdottomasti järkevin moottorivaihtoehto. Moottorissa on paljon uutta tekniikkaa, jonka avulla EU-kulutus on saatu pudotettua lukemaan 3,9 l/100 km. Jos lompakossa on varaa isompaan moottoriin, nuo rahat kannattaa ehkä sijoittaa auton lisävarusteisiin. Niistä on paljon enemmän iloa arjessa kuin reservissä odottavissa hevosvoimissa. Toki E 400 on järisyttävän nopea ja selvästi dynaamisempi ajettava, mutta ehkei se sporttisuus ole kuitenkaan E-luokan juttu.

TILAT Isolla mittaristolla ja isolla näytöllä varustettu ohjaamo tekee E-luokasta näyttävän auton. Ylellisyys- ja mukavuustasoa voi sitten jokainen korottaa vielä oman lompakon paksuuden mukaan. Erilaisia verhoilumahdollisuuksia on riittävästi. Auton akseliväli ja kokonaispituus ovat venähtäneet vähän edeltäjästä, joten takapenkilläkin on mukavan avarat oltavat. Myös hartiatilaa on riittävästi, vaikka Eemeli on hieman yllättäen kaventunut aavistuksen. Tavaratila on 540-litraisena riittävän kokoinen, ja käytännöllisyydestä pitää huolen kolmessa osassa kaatuvat takaistuimen selkänojat.

MALLISTO Varustetasot ovat Avantgarde, Exclusive ja AMG Line. Lisäksi tarjolla on kattavasti erilaisia varustepaketteja. Myynti alkaa Suomessa kolmella moottoriversiolla: 220d (194 hv), 350d (258 hv) ja 200 (184 hv). Kaikkien jatkeena on aina 9-portainen automaattivaihteisto. Myöhemmin mallistoon lisätään pikkudiesel sekä tehokkaampia bensaversioita – ja luonnollisesti myös AMG-mallit. Mielenkiintoinen uutuus on vielä tämän vuoden aikana myyntiin tuleva ladattava hybridi 350e. Maakaasuversio luvassa lienee sekin myöhemmin. Korimallisto laajanee seuraavaksi farmarilla (loppuvuosi 2016), kaksiovisella Coupèlla (2017), Cabriolla (2017) ja neliovisella CLE-coupélla (2018). Shooting Brake -korimalli on sen sijaan jäämässä pois tuotannosta. Kokonaan uudeksi malliversioiksi on harkittu puolestaan korotetulla maavaralla ja jykevimmillä helmoilla varustettua E-farmaria. Se tulisi kauppoihin lähes samaan aikaan farmarin kanssa. Myös ylellinen ja pidennetyllä akselivälillä varustettu versio on mahdollinen. Uusi GLE (2018) on sekin jo kehitysputkessa.

Mercedes-Benz E 220d
Moottori
1 950 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 143 kW (194 hv) / 3 800 r/min
Vääntö 400 Nm / 1 600-2800 r/min
0-100 km/h 7,3 s
Huippunopeus 240 km/h
EU-kulutus 3,9 l/100 km
CO2-päästöt 102 g/km
Mitat Pituus 4 923 mm, leveys 1 852 mm, korkeus 1 468 mm, akseliväli 2 939 mm
Omamassa 1 680 kg
Tavaratila 540 l

---

Lue myös:
Mercedeskö muka pappa-auto? E-sarjalainen yksi viileimmistä autoista tällä hetkellä
Koeajossa E–Mercedeksen ladattava hybridi – 2,1 litraa sadalla kilometrillä
Automaattinen pysäköintitoiminto – turhaa kikkailua vai tarpeellinen varuste?

---

Kuvat: Vesa Eskola

Tuoreimmat aiheesta

Mercedes-Benz