Kevyet sähkökulkuvälineet ovat pääsääntöisesti seisottavia, eli laitetta ohjataan seisomalla astinlaudalla ja kiihdyttämällä laitetta nojaamalla hieman eteenpäin.
Tykkäsimme
- Erittäin vakaa ajettavuus
Emme tykänneet
- Heikko kiihtyvyys
- Epäergonominen ajoasento
Jos seisominen tuntuu hankalalta, vaihtoehtona on istuttava malli. Teknavi kokeili Airwheel A3:sta, joka tarjoaa vaihtoehdon myös ikäihmisille tai niille, jotka haluavat muuten vain taittaa matkaa istuen. Tarpeen tulleen Airwheelillä voi ajaa myös seisten, mutta seisoma-asento ei ole kovin mukava. Sama ongelma vaivaa myös istuma-asentoa, ainakin pidemmällä käyttäjällä.
Ajettavuudeltaan Airwheel A3 on erittäin vakaa. Laitteella kaatuminen on huomattavasti epätodennäköisempää kuin seisottavilla malleilla.
Ajossa tosin tuntuu, että potkua saisi olla enemmän. Kiihdyttäminen vaatii voimakasta nojaamista eteenpäin. Jarruttamiseen on varattava aikaa, sillä laite ei pysähdy hetkessä.
Katso videolta lisää ajokokemuksia!
AIRWHEEL A3
Hinta: 1470 euroa
Huippunopeus: 16 km/h
Toimintasäde: Noin 60 km
Latausaika: Noin 3 tuntia
HTML Fragment
Huom! Lisää sähkökulkineista Teknavin tv-ohjelmassa tänään 13.4. MTV3:lla klo 22.40.
Lue ja katso myös:
Sähkölauta on helppo ajettava, mutta kuoppia kannattaa välttää
Testissä maastokelpoinen sähkökuljin: Kiikkerää menoa
Testi: Yksipyöräinen sähköajokki on silkkaa hauskuutta