Kevyet sähkökulkuneuvot tulevt tänä keväänä Suomen tieliikenteeseen. Viime vuodenvaihteessa niistä tuli laillisia kulkuvälineitä, sitä ennen Segway ja sen kaltaiset ajopelit eivät olleet sallittuja muuta kuin yksityisillä alueilla.
Tykkäsimme
- Ulkonäkö
- Ajettavuus tasaisella alustalla
Emme tykänneet
- Kiikkeryys epätasaisella alustalla
Tämän illan (ke 13.4. klo 22.40 MTV3) Teknavi-tv-ohjelmassa testataan useampaa erilaista sähkökuljinta, niiden joukossa myös vaikeampaan maastoon tarkoitettu Cityrobot Offroad.
Cityrobot on kiinalainen sähkökulkuvälineiden valmistaja, joka imitoi tuotteissaan Segwayn patentoimaa tekniikkaa. Pääosa Suomessakin myytävistä sähkökulkuvälineistä tulee Kiinasta.
Offroad-sana on tuotteen nimessä hieman liian kovalta kuulostava lupaus, sillä käytännössä maastokelpoisuus rajoittuu hiekkatielle. Oikeaan maastoon ei Cityrobotilla kannata lähteä, sen verran kiikkerästä ajokista on kyse. Tässä mielessä ulkonäkö hämää: Isokokoinen laite näyttää tukevalta, mutta ajaminen vaatii tarkkuutta ja hyvää tasapainoa.
Kun ajoa on harjoiteltu enemmän, eteneminen onnistuu pehmeämmällä alustalla mutta varsinkin kuopat voivat koitua kohtalokkaiksi. Myös nopea jarruttaminen on Offroadilla haasteellista.
Katso videolta lisää laitteesta!
Cityrobot Offroad
Hinta: 2099 euroa
Huippunopeus: 18 km/h
Tomintasäde: Noin 30 km
Latausaika: Noin 4 tuntia
Lue ja katso myös:
Sähkölauta on helppo ajettava, mutta kuoppia kannattaa välttää
Testi: Yksipyöräinen sähköajokki on silkkaa hauskuutta
Tämä kulkuväline herättää taatusti huomiota: Testissä istuttava sähköajokki