Perinteinen italialainen muotoilustudio Italdesign on nykyisin osa VW-konsernia. Mikä olisikaan parempi paikka luoda uudet linjat tuleville Lamborghineille?
Lamborghinin katumaaturi Uruksesta on liikkunut huhuja jo pidempään: projektia on sekä haudattu että herätetty uudestaan henkiin. Viimeisten tietojen mukaan projekti kuitenkin etenee yhä.
Mutta tuskin katumaasturi on ainoa uusi korimalli, jonka perään Sant’Agatassa himoitaan. Ferrarin mallistossa isoilla nelipaikkaisilla autoilla on tärkeä rooli, joten perheellisille sopiva Gran Turismo olisi oiva lisä myös Lambon mallistoon.
Geneven autonäyttelyssä esillä oleva Italdesignin suunnittelema GTZero on selkeä konseptiauto, mutta sen olemuksessa on kuitenkin niin paljon Lamborghinille tyypillisiä piirteitä, että sen voisi ottaa tuotantoon lähes tuollaisenaan. Saksiovet ovat must, ja myös keulan ilme on tuttu. Perässä auton muotoilu sen sijaan hätkähdyttää. Tulkinta on eräänlainen moderni shooting brake. Auto on todella hyvän näköinen. Pitkä ja matala kori on myös yllättävän siro. Auton tasapainoista olemusta lisää se, että etupyörillä on kokoa 21 tuumaa, kun takarenkaat ovat 22-tuumaiset.
Auton voimalinjassa virtaa vain sähkö, sillä etuakselilla on kaksi sähkömoottoria ja taka-akselilla yksi. Auto on tietysti nelivetoinen ja siinä on myös nelipyöräohjaus. Tehoa sähkömoottoreista tuotetaan 483 heppaa, ja täydellä latingilla akuilla pitäisi päästä 500 kilometriä. Auton huippunopeus ei ala muiden Lambonjen tapaan kolmosella, mutta 250 km/h on sähköautolle ihan kelvollinen luku.
Suorituskyvyn pitäisi olla muutenkin riittävällä tasolla, sillä Hiilikuituvalmisteinen monokokki pitää auton painon alhaisena. Lambohan on VW-konsernissa se merkki, joka keskittyy hiilikuituosaamiseen. Tästä hyötyvät myös muut konsernin merkit, ja hiilikuidulla veikataan olevan yhä isompi rooli tulevaisuuden autojen rakenteissa. Toki GTZeron rakenteissa on myös paljon alumiinia.