"Tämän pistokokeen reputti liian moni kuljettaja" – ällistyttävän harva noudattaa kolmenkympin nopeusrajoitusta koulujen lähellä

1:20img
Nopeuden pudottaminen vain neljänneksellä peräti puolittaa auton jarrutusmatkan. Katso videolta, miten isosta erosta on kyse käytännössä.
Julkaistu 14.09.2022 17:22

Ville Järveläinen

Koulut ovat jälleen alkaneet, ja tien päällä liikkuu paljon ihmisiä, joiden liikennetaidot ovat puutteelliset. Tästä syystä erityisesti koulujen lähellä pitäisi jokaisen autoilijan olla tarkkana. Liikenneturvan seurannat kuitenkin osoittavat, ettei näin ole.

Liikenneturva tarkkaili autoilijoiden nopeuksia viidessä kaupungissa koulujen lähiteillä. Tulokset olivat hyvin huolestuttavia, sillä 30 tuntikilometrin nopeusrajoitusta noudatti vain 17 prosenttia kuljettajista, ja peräti joka neljännellä ylinopeutta yli 11 kilometriä tunnissa. Suojatien kohdalla nopeusrajoituksen mukaan ajoi harvempi kuin joka viides, mikä on myrkkyä liikenneturvallisuudelle.

Liikenneturvan tiimipäällikkö Tomi Niemi toteaa tiedotteesssa, että tulokset eivät ole mieltä ylentäviä, sillä mittausalueilla liikkuu päivittäin paljon koululaisia.

– Suoraan sanottuna tämän pistokokeen reputti liian moni kuljettaja, Niemi suomii.

Lue myös: Näin treenaat koulumatkan kulkemista ekaluokkalaisen kanssa – tällaiset liikennevinkit jäävät lapsen mieleen parhaiten

Suojatiesäännössä ei nimittäin ole mitään epäselvää, vaan kuljettajan on annettava tietä suojatielle tulevalle jalankulkijalle. Laki velvoittaa huomioimaan suojatien myös ajonopeudessa, ja ajoneuvo on kyettävä pysäyttämään tarvittaessa ennen suojatietä.

Ratkaisu löytyy ratin ja penkin välistä

Lievienkin ylinopeuksien merkitys korostuu kaupunkiliikenteessä, Niemi alleviivaa.

– Vaikka auton ratissa kympin ylinopeus ei tunnu kummoiselta riskinotolta, on muistettava, että jalankulkijan ja pyöräilijän kohdalla ero on käänteentekevä. Siinä kohtaa, kun kolmeakymppiä ajava on pysähtynyt, on neljääkymppiä ajavalla jarrutus vasta alkanut ja nopeuttakin on jäljellä reilusti yli 30 kilometriä tunnissa.

Niemi muistuttaa, että lapsen on vaikeaa arvioida lähestyvän ajoneuvon nopeutta ja etäisyyttä. Lapsi ei osaa myöskään hahmottaa näköesteiden, hämärän tai pimeyden vaikutusta havainnointiin samalla tavalla kuin aikuinen.

– Ratissa on tehtävä ne ratkaisut, joilla koulutiet ovat turvallisia vuoden jokaisena päivänä – ja yksi tärkeimmistä koskee nopeuden valintaa.

Lue myös: Suomen tieliikenteen kummajainen hämmentää: Miten tällaisella kadulla ajetaan? – "Voi tulla molemmista suunnista"

2:03img

KATSO MYÖS: Tiedätkö, kuinka paljon turvaväliä liikenteessä tulisi pitää? Katso videolta!

Lähde: Liikenneturva

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne