Tässä Latvala on yhä Ogieria jäljessä – "Sähläys tapahtuu helposti"

Jost Capito, Jari-Matti Latvala ja Sebastien Ogier
Jari-Matti Latvala (vas.) ja Sebastien Ogier (oik.) ajavat myös ensi kaudella Jost Capiton (kesk.) johtamassa Volkswagen-tallissa.Helena El Mokni
Julkaistu 18.11.2015 12:20
Toimittajan kuva

Toni Heinonen

Manageri Timo Jouhkin mukaan Jari-Matti Latvala pystyy vauhdin puolesta haastamaan rallin maailmanmestarin Sebastien Ogierin, mutta yhdellä osa-alueella ranskalainen on tallikaveriaan edellä.

Volkswagen-kuljettaja Latvala päätti MM-kauden 2015 kakkossijaan Ogierin viedessä mestaruuden jo kolmannen kerran peräjälkeen.

- Kausi lähti suunnitelmien mukaan liikkeelle Montessa, mutta Ruotsissa, joka on perinteisesti ollut jopa Jari-Matin vahvin kisa, hänelle tuli harvinainen missaus. Kun tuollaista tapahtuu hyvässä kisassa, se saattaa tuoda lisää painetta. Sen jälkeen hänelle tuli parikin keskeytystä. Tosin Argentiina oli poikkeuksellisen rankka kisa tänä vuonna, ja siellä Jari-Matilla oli teknisen puolen ongelmia. Siinä kohtaa se pilasi kauden.

- Portugalissa Jari-Matti voitti, ja siitä homma lähti parempaan suuntaan. Mutta kausi oli alun takia liian katkonainen. Kaudessa ei ole varaa kuin yhteen tai korkeintaan kahteen nollan pisteen kisaan, Jouhki summaa suojattinsa kauden MTV Sportille.

Jouhkin mukaan henkinen kantti erottaa Latvalan ja Ogierin toisistaan.

- Tiedossa on, että Jari-Matilla paineensietokyky on hieman alhaisempi. Silloin, kun tulee oikein kovia painetilanteita ja sattuu jotain pientä, pieni sähläys tapahtuu hyvin helposti. Hänelle se tapahtuu ehkä helpommin kuin Ogierille. Se on varmasti yksi tekijä suuressa kokonaisuudessa, Jouhki tuumaa.

- Latvala on loistava kuljettaja ja yhtä nopea kuin Ogier monessa paikassa. Eri paikoissa toinen on nopeampi ja toinen hitaampi. Se riippuu siitä, millaiset olosuhteet ovat ja millä mielellä mennään. Ainahan urheilija ei ole kilpailutilanteessa huippuvireessä. Moottoriurheilussa kyse on nimenomaan vireestä, täydellinen vire on hirveän tärkeä, Jouhki tähdentää.

"Mestarit usein vanhempia"

Vaikka 30-vuotiaalle Latvalalle sattuu edelleen virheitä, on hän ottanut mentaalipuolisella harppauksia eteenpäin. Enää hän ei vaivu päiväkausiksi tuskailemaan epäonnistumisiaan.

- Hänen henkistä kasvamisprosessiaan on parannettu treenaamisella, mutta siinä on tapahtunut myös ihan luonnollinen kasvuprosessi. Kun ikää tulee lisää, homma helpottuu. Sen takia mestarit ovat usein hieman vanhempia. Jari-Matti on selkeästi nuorin yksittäisen kisan voittaja (hieman alle 23-vuotias Ruotsissa 2008), paljon nuorempi kuin Henri Toivonen, joka siihen aikaan oli tietyllä tapaa lapsitähti. Sebastien Loebkin voitti kaikki mestaruutensa yli 30-vuotiaana, Jouhki huomauttaa.

Pystyykö Latvala vielä voittamaan rallin maailmanmestaruuden? Jouhkin mukaan se on mahdollista.

- Kaikkihan eivät mestaruuteen yllä, Mikko Hirvonenkaan ei yltänyt aivan helvetin huonon tuurin vuoksi. Rallikuski voi olla äärettömän menestynyt, mutta ei silti ole maailmanmestari. Suomessa on ehkä totuttu liikaa maailmanmestareihin rallin puolella. Mutta en näe, etteikö Jari-Matti voisi maailmanmestaruuden voittaa. Hänellä on kaikki edellytykset siihen.

Äänestys

Tuoreimmat aiheesta

Ralli