Hallituksen esitys vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevien ajoneuvojen hankinnan tukemisesta on pyörähtänyt lausuntokierroksella. Yksi oman lausuntonsa jättäneistä tahoista on Autoliitto, joka pitää hankintatukea ja sen kasvattamista tärkeänä työkaluna sähköautojen määrän lisäämisessä.
Vaikka markkinoille tulee jatkuvasti aiempaa edullisempia ja edistyneempi sähköautoja, on niiden hankintahinta edelleen korkeampi kuin vastaavan polttomoottoriauton. Lisäksi sähköautojen ominaisuudet, latausmahdollisuudet ja esimerkiksi arvon aleneminen epäilyttävät monia kuluttajia, mikä osaltaan vaikuttaa niiden yleistymisen hitauteen.
Tilannetta ei Autoliiton mukaan helpota se, että sähköauton hankintaan myönnettävät tuet ovat Suomessa kansainvälisesti vertaillen alhaisella tasolla, mikä heijastuu epävarmojen kuluttajien päätöksentekoon.
– Korkeampi hankintatuki rohkaisisi kuluttajia tekemään hankintapäätöksiä, sillä se tasaisi mahdollista arvon alenemista, Autoliitto toteaa lausunnossaan.
Lue myös: Kaikille 17-vuotiaille ajokortti vanhemman luvalla? Laki halutaan myllätä uusiksi jo ensi keväänä
Tukeen ei kaavailla korotuksia
Hallituksen suunnitelmissa sähköauton hankintatukea ei korotettaisi, vaan enintään 50 000 euron hintaisen täyssähköauton hankintaan saisi jatkossakin 2 000 euron tuen.
Koska hallituksen tavoitteena on kuitenkin lisätä nollapäästöisten ajoneuvojen ensirekisteröintejä sekä osuutta tieliikenteessä, vinkkaa Autoliitto kääntämään katsetta muiden maiden suuntaan.
– Maissa, joissa nollapäästöisten ajoneuvojen hankintaa tuetaan suuremmalla summalla, tulokset ovat luonnollisesti myös parempia ja muun muassa sähköautot yleistyvät nopeammin autokannassa.
Esimerkiksi Ruotsissa tuen määrä on lähes 7 000 ja Saksassa jopa 9 000 euroa.
– Hollannissa tuetaan myös käytettyjen sähköautojen hankintaa ja sama käytäntö pitäisi ottaa Suomessakin käyttöön.
Autoliitto huomauttaa, että vaikka sähköautojen myyntimäärät kasvavat ilman tukiakin, ja kasvu on prosentuaalisesti suurta, ei se ole sitä kappalemäärällä tarkasteltuna.
– Vielä tässä vaiheessa suurempi tuki olisi perusteltu sähköautojen määrän kasvattamiseksi nopeammin Suomen autokannassa. Sitä kautta sähköautojen tulisi enemmän myös käytettyjen autojen markkinoille.
Lue myös: Joutuvatko suomalaiset maksamaan muiden EU-kansalaisten sähköautot? Autoliitto kritisoi "sosiaalista ilmastorahastoa"
Lähde: Autoliitto