Mika Salon testipesti Ferrarin F1-talliin yllätti myös MTV3:n F1-asiantuntijan Erkki Mustakarin.
Ferrarilla on jo entuudestaan kolme testikuljettajaa, ja suurin kysymys kuuluukin, miksi talli päätti kiinnittää vielä yhden lisää. Salo pääsee Ferrarin rattiin Japanin Suzukassa, jossa ohjelmassa on kaksipäiväinen rupeama tallin vanhalla ajokilla.
- Melkein väittäisin, että siellä yritetään testata joitakin mekaanisia asioita ennemmin kuin aerodynamiikkaa. Aerodynamiikan kehittämisessä olettaisin käytettävän niitä miehiä, jotka ovat istuneet simulaattorissa ja ajaneet suoratestejä, Mustakari pohti.
Merkki suuresta hädästä?
Viralliset F1-testit eivät ole jättäneet kovinkaan vakuuttavaa kuvaa italialaistallin tuoreimmasta ajokista. Salon avulla saatetaankin hakea tuoreita ratkaisuita erilaisiin säätöongelmiin.
- Talven testien perusteella Ferrarin akilleen kantapää näyttää olevan se, että auto kuluttaa renkaita enemmän kuin he toivovat. Se on toisaalta sellainen asia, että kun auton säädöt saadaan kohdalleen, niin myös tuollainen massiivinen renkaan kulutus saadaan aisoihin, Mustakari sanoi.
- Toivon mukaan Salon palkkaaminen ei ole merkki todella suuresta hädästä. Kun hätä on suurin, on silloin kokeiltava jotain poikkeavaa, Mustakari muotoili.
Vuonna 1999 Ferrarin kisakuskina toimineen Salon palkkamista suunniteltaessa on tallissa mietitty varmasti myös asian markkinoinnillista puolta.
- Mika Salolla on japanilainen puoliso, ja hänellä on yhä eräänlainen sankarin sädekehä Japanin saarilla, Mustakari muistutti.
Salo ajoi viimeiset F1-kisansa japanilaistalli Toyotalla.
Ferrarin kokeneen testaajakaartiin muut kuljettajat ovat Giancarlo Fisichella (39 vuotta), Marc Gene (37 vuotta) ja Andrea Bertolini (36 vuotta).