Kansainvälisen autoliiton FIA:n F1-tiimeille lähettämä sääntötarkennus oli Ferrarin tekemän selvityspyynnön tulos, kertoo moottoriurheilusivusto Motorsport.com.
Italialainen F1 Analisi Tecnica -sivusto uutisoi maanantaina Red Bullin suunnitelmien menneen pahasti uusiksi, kun FIA:n kilpailujohtaja Charlie Whiting tiukensi epäselväksi jäänyttä jousitussääntöä. Red Bull oli aloittanut kauden 2017 osien valmistamisen jo marraskuun lopussa.
Italialaisuutisessa epäiltiin, että Mercedes-talli oli FIA:lle osoitetun kyselyn takana. Motorsport.comin mukaan asialla oli kuitenkin Ferrari, joka on saanut onnistuneella tarkennusvaatimuksellaan sekä Red Bullin että Mercedeksen vaikeuksiin.
Ferrarin pahimmilla kilpailijoilla on käytössään jousitus, joka pohjautunut Mersun vuonna 2014 kiellettyyn FRIC-järjestelmään. Kielto koski keskenään yhteydessä olleita etu- ja takajousituksia, mutta se ei estänyt talleja jatkamasta hydraulisesti vahvistetun systeemin kehittämistä kahtena erillisenä piirinä. Hyvän balanssin takaavan jousituksen avulla kuski pystyy ajamaan huomattavasti railakkaammin kanttarien yli ja pitämään renkaat pitempään toimintakuntoisina.
Red Bull on hyödyntänyt konseptia kehittämällä omaa jousitustaan reagoimaan suorille tultaessa niin, että auton perä laskee nopeuden kiihtyessä alemmas pienemmän ilmanvastuksen saavuttamiseksi. Sen sijaan hitaissa mutkissa ajoasento suoristuu.
Ferrari teki tietojen mukaan selvityspyyntönsä ennen joulua. Toimenpiteellä tiimit tarkistavat FIA:lta kilpailijoidensa menetelmien laillisuutta ja omaa liikkumavaraansa samojen sääntöjen sisällä.
Kirjeessä Ferrarin pääsuunnittelija Simone Resta kysyy Whitingilta lupaa FRIC-järjestelmän kopioimiseen ilman kiellettyä yhteyttä etu- ja takajousien välillä. Ferrarin pyynnössä on kaksi tapaa toteuttaa vastaavanlainen jousitus, ja Whiting katsoi vastauksessaan molemmat sääntöjenvastaisiksi.
Kyseisellä ratkaisulla jousituksensa järjestäneet tiimit ovat tehneet FIA:lle valituksen tuoreesta linjauksesta.
F1-kauden talvitestit käynnistyvät Barcelonassa 27. helmikuuta ja tässä vaiheessa jousituksen uusiminen olisi tiimeille paha takaisku.