Tästä syystä Finnair halusi avata suoria kaukolentoreittejä Ruotsista – näin käy Helsingin kaukolentojen

0:52img
Katso myös video! 100-vuotias lentokapteeni Mauri pääsi Finnairin matkustajakoneen puikkoihin – näin koneet käynnistyivät synttärisankarin käsissä
Julkaistu 14.07.2021 06:36
Toimittajan kuva

Carlos Sunila

carlos.sunila@mtv.fi

Finnair aloittaa syksyllä kaukolennot Tukholman Arlandan lentokentältä. Yhtiö lentää Thaimaan Phuketiin ja Bangkokiin sekä Yhdysvaltain Miamiin.

Reittien avaus ei suinkaan tarkoita sitä, että Helsinki-Vantaan lentoyhteyksiä lakkautettaisiin. Finnairin mukaan yhtiö hakee Ruotsin suorilla lennoilla uusia liiketoimintamahdollisuuksia koronan runtelemalle alalle.

– Ruotsi on Finnairille tärkeä markkina. Suorat lennot ruotsalaisten suosikkikohteisiin mahdollistaa uuden markkinan Ruotsissa ja se tuo meille uusia asiakasryhmiä, kertoo Finnairin viestintäpäällikkö Mari Kanerva.

Ruotsalaiset matkaajat ovat aiemminkin lentäneet runsaasti Finnairilla. Aiemmin kyse on ollut pääosin vaihtoliikenteestä Helsingin kautta kaukokohteisiin.

– Nyt pääsee sitten suoraan Ruotsista Thaimaan ja Miamin kohteisiin, Kanerva sanoo.

Lue myös: 100-vuotias lentokapteeni Mauri pääsi Finnairin matkustajakoneen puikkoihin – näin koneet käynnistyivät synttärisankarin käsissä

Varauksia jo tullut

Lennot avattiin myyntiin viime viikolla ja lennot aloitetaan tulevalla talvikaudella A350-koneilla. Ensimmäisen kerran suorat reitit lennetään lokakuun lopulla.

– Lentoja on vasta alettu markkinoida, mutta varauksia on alkanut jo tulla, Finnairilta kerrotaan.

Kaukoliikenteen avaaminen Ruotsista työllistää noin 270 suomalaista, joista 100 on Finnairissa.

Matkustamohenkilökunta työllistetään Finnairin kumppanin, Airpron, kautta, ja Finnairin nykyisillä työntekijöillä on mahdollisuus siirtyä joustavasti Airprolle määräaikaiseksi ja tämän jälkeen palata takaisin Finnairiin.

– Näin tuetaan, että meidän omakin henkilöstömme pystyy työllistymään.

Finnairin Ruotsin-lentoja operoivat lentäjät ja matkustamohenkilökunta menevät siirtolennolla Arlandaan ja lepäävät siellä ennen lentoa.

Matkustamohenkilökunta ei Finnairin palkkalistalla

Finnair suunnitteli aiemmin satojen suomalaisten työllistämistä vastaavanlaisilla reittiavauksilla muualta Euroopasta kaukokohteisiin.

Ongelmaksi muodostui kuitenkin matkustamohenkilökunnan ammattiliitto AKT:n näkökulma reittien avaamiseen muualta kuin Helsingistä. Työehtosopimuksiin ei suostuttu tekemään väliaikaisia muutoksia, jotka olisivat mahdollistaneet Finnairin suunnitelmat.

Ruotsin kaukolennot saadaan avattua matkustamohenkilökunnan järjestämisellä matkustamopalveluita tarjoavan Airpron kautta.

Finnairin mukaan tällä hetkellä yhtiöllä ei ole muita vastaavia suunnitelmia reittien avaamisesta muualta kuin Helsingistä.

– Luonnollisesti pyrimme hyödyntämään kaikkia mahdollisuuksia, jotka hyödyttävät Finnairia.

Lue myös: Finnair halusi avata uusia reittejä muualta Euroopasta, mikä olisi työllistänyt satoja – lomautettujen työntekijöiden liitto tyrmäsi suunnitelmat

Lue myös: Finnair seuraa tarkasti, minkälaisia mahdollisuuksia avautuu, kun Norwegian luopuu kaukolennoista – ”mielenkiintoinen kehityskulku”

Tuoreimmat aiheesta

Ruotsi